Finansböcker brukar var tunga att läsa, med fokus på nyckeltal som förklaras med hjälp av en strategi som passat investeraren. Det är därför olika böcker tilltalar olika investerare (och varför du behöver läsa ett antal av dem). Den här boken har en, för mig, annorlunda inriktning med fokus på att förstå affärsmodellen, strategierna för att utföra affärsidén och företagsledningen som skapat affärsidén.
Författarens track-record
Författaren Frederick R. Kobrick är verkligen inte känd och försöker man söka efter honom är det den här boken som kommer upp. Det står att han är en riktigt bra fondförvaltare, men det finns inga track records. Han sa 2006 att Google inte var en bra investering eftersom man inte visste hur man skulle tjäna pengar utanför sökannonsering. Visade sig att han inte förstått strategin och idag är Googles annonsbusiness helt makalös.
Läser man hans sida står det om hur fantastisk han var fram till mitten av 90-talet, men hans fond fick stängas i IT-kraschen. Det jag vill ha sagt med det här är att man ska läsa mycket, men plocka de bitar som passar ens personlighet och investerarstil. Några år senare kan man läsa om en bok och se om det fanns något mer att ta av.
Bokens huvudområden
Boken har två huvudfokus. Det första är hur man analyserar bolaget och det andra är strategin för att handla och kunna behålla aktier i bra och dåliga tider. Han har också en åsikt att allt återupprepar sig och därför blir företagshistoria en fördel för att kunna hitta framtida vinnare. Imponerande nog är nästan all information kompletterad med ett exempel från hans karriär.
Vi börjar med hur man analyserar bolaget, har han en akronym som är BASM, som står för Business model, Assumptions, Strategy, Management.
- Affärsmodellen ska berätta om hur man får kontroll över sitt egna öde och därmed uppnå finfina vinster, växa stadigt och bygga vallgravar. Den ska vara upprepningsbar.
- Med Antaganden innebär att man identifierar vad företagsledningen tror att marknaden efterfrågar och jobbar emot.
- Strategi syftar på hur man ska uppnå detta och …
- … de som ska utföra det hela är Ledningen och de ska dessutom ha kompetens att göra så.
För att klara av det här har han sju steg som han genomgår/har i åtanke:
- Kunskap. För ju mer kunskap du har om ett bolag, dess marknad, strategi och så vidare, desto mer självförtroende har du. Du kan därför våga köpa dippar och hålla bolaget i sämre tider.
- Tålamod. Man behöver hålla bra bolag över en längre tid för att få riktigt bra avkastning. Ränta-på-ränta-effekten när du har hittat ett fantastiskt bolag blir nämligen fantastisk.
- Disciplin. Du måste ha disciplin med att hålla fast vid din övertygelse och denna disciplin hålls med hjälp av kunskapen du samlat på dig.
- Känslor. Alltid dessa känslor. De fungerar tvärt om. Sälj när du är lugn och köp när du är rädd. Det är din disciplin som gör att du kan utföra detta.
- Tidshorisont. Våga sitta på aktierna i åtminstone tre till fem år. Många av de bra bolagen har man kunnat ha i över tio och skördat enorma framgångar med.
- Tajma inte marknaden. Det är en omöjlighet.
- Utvärdering. Du ska ska olika datapunkter som du utvärderar. Det kan vara standardiserade nyckeltal som P/E men kanske även andra mer unika för den här verksamheten. Håll nere på antalet och håll dem enkla. Dessa ska följas upp regelbundet.
Vad tar jag med mig?
Det finns en röd tråd genom boken och det är BASM-reglerna. De sju stegen är ärligt talat mindre intressanta då de kan sammanfattas med att läs på ordentligt och bevaka så det du antagit sker och då ska du hålla i aktierna. Att BASM är intressant för mig är eftersom jag uppenbarligen saknar kompetens inom området. Det han vill se är att bolaget har ett tydligt mål och att man antar hur man ska nå dit. Sedan faller kanske inte strategin väl ut, men en bra ledning säger vad som gått fel och vad man ska göra åt det.
Min punktlista blir alltså:
- Utvärdera strategin för det långsiktiga målet bättre.
- Följ upp tydligare vad företagsledningen gör för att uppfylla strategin, inte bara lyssna på tugget.
- En bra ledning kan ge fantastiska resultat med en halvdålig teknik, men en fantastisk teknik kan inte ge bra resultat med en dålig ledning (på sikt).
- Våga ställa frågor till ledningen som fokuserar på hur man kommer uppnå framgång på marknaden och vad man gör annorlunda emot konkurrenterna.
Lite andra sköna saker från boken
Det finns lite fler punkter som jag gillade från boken, men som känns onödiga att beskriva vidare:
- Man vill inte ha ett bolag som säljer sig, utan ett bolag som berättar tydligt hur de kommer att uppnå sina mål (och detta ska man sedan bevaka).
- Små produktbolag får oftast problem med att upprepa sina succéer.
- Ändra åsikt, det gör lyckosamma investerare. Bra investerare försöker inte säga sanningen, utan man söker sanningen.
We are not born as stock pickers; we become stock pickers using some straightforward methods and learning from investment experiences, and from our peers. Most of us are born with more than enough curiosity and common sense to succeed.
- Leta bland uppstickarna, som gör något annorlunda än resten av marknaden. Vill man ha ett nytt exempel är det LeoVegas, som gick ”mobile first” och inte deras konkurrenter.
- Begränsa din informationshämtning och fokusera på BASM.
- Generellt, håll allt enkelt. Bolaget ska vara enkelt (affärsidé, strategi, organisation, produkt) och dina modeller med. Ju mer komplicerat det blir, desto mindre uppsida brukar det vara.
- Stora förvärv blir sällan bra (exempelvis HP & Compaq) och sälj därför om så sker.
- Köp inte bolag som är högt över sina historiska nyckeltal.
- Med alla bubblor finns det en mystik och därför behöver man kunskap för att kunna förstå dem.
Many investors act as if management that has a couple of good years must be excellent, when that is far from true. Extrapolating great results then can be a very “Neanderthal” approach if one does not know what else to focus on. Only a small percentage of managers will be stars and create BASM, great repeatability, and great wealth for shareholders.
Sammantaget
Jag tror jag har varit ganska tydlig med att jag gillade den här boken, även om den är mjuk i värdena och inte en guide i att bli ruskigt framgångsrik. Boken är verkligen inte känd, men jag tycker att den ger en annan slags syn än många andra, mer standardiserade böcker. Att den liknar min personliga tillväxtfokuserade investeringsstil är också trevligt, eftersom den då ger mig fler verktyg. Den bästa sammanfattningen av boken som jag hittat hittar ni här.
Angående affärsmodeller så länkades denna rapport om framgångsrika turnarounds från en blogg jag följer (minns dock inte vilken – hoppas att det inte var denna!); https://www.bcg.com/Images/BCG-The-Comeback-Kids-Nov-2017_tcm9-175991.pdf
Ger så klart inga direkta tips kring när man ska köpa eller sälja, men är ändock intressant ur ett generellt perspektiv.