Oj vad skit jag fick på Twitter efter en kommentar på deras senaste kvartalsrapport. Det blev så pass många att jag måste lägga ut det här i ett inlägg. Jag känner också ett behov av att diskutera hur man bemöter tweets man inte gillar.
Starbreeze investerade 16 miljoner i dead by daylight och fått tillbaka 24. Tycker att det är fortsatt tveksamt att man ska vara förläggare
— Martin (@brkldh) 25 augusti 2016
Varför spelförläggning?
Starbreeze har jag skrivit massor om och att de skulle bli (och nu är) förläggare har jag också skrivit om. Det finns några bra saker med det, men också några sämre saker. Så som det mesta i livet. Om man tar spelbranschen vet förläggare och utvecklare inte alltid om spelet kommer att sälja som man förväntar sig. Ju nyare varumärke, desto sämre resultat har det generellt varit och försäljningskurvan har varit en ordentlig försäljning i början för att sedan dö ut.
Det Starbreeze har rubbat på är generellt den senare, nämligen att spelet inte dör ut eftersom det kommer nya uppdateringar i samma frekvens som ett spädbarn ammas (för er utan barn är det mycket ofta). Genom att vara spelförläggare tar man lite pengar av skattkistan som man byggt upp och sätter dem i ett projekt som har den här potentialen att hållas i liv. Därefter försöker man skicka in Payday 2-communityt (som är stort som attan) och hoppas på att det flyger. Nu hårddrar jag det ganska mycket, men det jag vill ha sagt är att Starbreeze inte är nämnvärt unika som förläggare.
Det som är bra för Starbreeze och som jag halvt tyckt om är att man har spritt genom att bli förläggare. Det är generellt liten summa pengar och man får fler projekt där få succéer kan väga upp bottennapp. Andra utgivare av film och musik har samma strategi och försöker satsa brett för att sprida riskerna, men man har svårt att bara sikta in sig på succéerna.
Nackdelen med spelförläggning
Den absolut första och mest uppenbara i mina ögon är att man inte längre fokuserar. Spelutgivning och spelutveckling är två skilda saker och som utgivare tar man risken med att utvecklingen kan skita sig och att man faktiskt till och med behöver lägga ned spelet eller sätta in egna utvecklare där de inte hör hemma.
Dead by daylight är en succé, men om det vore så lätt att förutsäga spelsuccéer skulle det vara hårdare konkurrens om att vara utgivare. Spelutvecklarna hade kunnat ta bättre betalt och lönsamheten har sjunkit likt en småbarnsförälders lön när barnen börjar på dagis och man får fler VAB-dagar än man trodde det fanns dagar i månaden.
På tal om att veta om succéer. Vd Ulf Andersson, om han hade vetat vilken succé Payday 2 skulle blivit, skulle han ha gjort ett omvänt förvärv med Starbreeze? Svaret är självklart nej, eftersom det kostat honom mer pengar än vad han vunnit på det. Så det finns med andra ord stora risker vid spelförläggning.
Slutligen är uppsidan på förläggningsbiten ganska dålig. Vid en miljon sålda exemplar för Dead by Daylight har vi en vinst på runt 50 öre per aktie, eller P/E 40. Det krävs därför nästan tre spel, per år, av den här kalibern för att bolaget skulle kunna motivera värderingen med bara spelförläggning. Det hade varit det dubbla om man gjort spelet själv.
Kommentaren emot att göra det själv är att man tar för hög risk, kostar mer och att vi har sett via Dead by Daylight att små pengar kan bli stora. Tvärt om tycker jag eftersom Starbreeze har en alldeles för stor kassa (Bo har hängslen och livrem efter hur Grin gick i putten), att driva fristående studios är garanterat inte jobbigare än förläggning och vi får se hur tongångarna är efter några av de mer svårsålda spelen blir.
Partnerskapet kan knaka i fogarna och har man lämnat mycket frihet kring hur man ska göra spelet kan det straffa sig rejält. Man lämnar alltså risken utanför ens egna händer.
Det jag hade velat se istället för att man köper fler mindre studios och låter dem få jobba med sina enskilda projekt. Med rätt incitamentsprogram vill folk slita ändå jämfört med att göra egen låda. Naturligtvis kostar det lite att köpa upp dem, men har man nio studios och de gör ett spel vart tredje år är man uppe i väldigt många spel.
Det här man kan säkert även göra inom förläggning, men det faller sig mer naturligt att dela på den tekniska kompetensen man har inom Starbreeze och med ett antal olika studios kommer man snabbt lära sig vad som fungerar bra och mindre bra inom teknik, speldesign och så vidare.
Slutligen har även Mozzez skrivit en uppföljning om Starbreeze. Ytterst läsvärd och starkt att varit så förknippad med hausse att våga säga tydligt varför han anser att aktien är fullvärderad. Han beskriver vissa saker med förläggningen som inte är fantastiska från ett aktieägarperspektiv. Hatten av!
Starbreeze har all chans att bli en sekt…
…om de inte redan är det. Med sekt syftar jag på den här charmiga doften av ungt, manligt och aggressivt. Starbreeze börjar hamna i samma fack som Fingerprint, nämligen den att väldigt många amatörer på aktier har köpt dem och fått vara med om en formidabel uppgång.
Jag har verkligen inget emot att folk tjänar pengar. Det är bara kul. Det jag har emot är när man inte är ödmjuk, tacksam och inser att levererar bolaget kan vem som helst snacka hur mycket skit som helst. Kursen kommer att komma tillbaka.
Ett bra exempel, men med en friskrivning att jag inte kan bolaget, är när Börspodden sågade Hexatronic med fotknölarna och bespottade dem. Kursen halverades (typ början på februari 2015), men nu, 1,5 år senare är den över den nivå aktien hade vid sågningen. Till Börspoddens försvar är det vid en snabbtitt mest vinstmultipeln som ändras än hur bolaget levererar, men här kickar friskrivningen in. :-)
Men den här gruppen av aktieägare som sitter fullinvesterade i ett bolag som Starbreeze verkar verkligen avsky att få höga negativa tankar om bolaget. Det är för mig oförståeligt, eftersom det är oliktänkande som leder till att man kan bilda sig en uppfattning. Nej, istället för att kritisera budbäraren, köp på dig mer om kursen går ned och du fortsatt tror på bolaget. Om du har svårt att sova efter en negativ analys sitter du på en för stor position.
Slutligen, kom inte med argumentet att det får andra bli nervösa och därför säljer de fast kursen ska gå upp, Upp, UPP! Kan man inte sitta still i båten när man är ”övertygad”, ska man inte ha den storleken på positionen i aktien och då är en försäljning ett korrekt beslut.
Så åter till rubriken. All den skit man får ta och det hån när man inte tycker som andra säger att det är en sekt. Andra bolag är det mycket mer varsamt över. Sedan sluta med ord om att man är inkompetent, för det är bara att läsa bloggen och inse att det är jag inte (men därmed inte sagt att jag är guds gåva till aktiebloggshimlen).
Några sista ord
Jag avslutar nu med att säga att jag är aktieägare trots allt, men jag har en position som är under 2 % av portföljens värde (men den var ganska nyligen nästan 4 %). Om man sammanfattar mina åsikter om bolaget tycker jag följande:
- aktien är övervärderad.
- kassan är för stor.
- goodwill-värdet på Geminose i balansräkningen är helt fel.
- man släpper för få egna spel emot kassan.
- VR-satsningen är hål i huvudet eftersom mjukvaruföretag som gör hårdvara är lika lyckat som om Hugh Grant skulle spela Jason Bourne. Finns anledningar till att Klarna inte gör en Izettle eller att Microsoft inte ska göra telefoner.
- många spelförläggningar man åtagit sig är jättekonstiga och jag förstår inte hur man får tillbaka pengarna.
- vinsten sista åren har varit via aktiverade utvecklingskostnader och det räknas inte.
- kommunikationen till aktieägarna sker på samma sätt som till gamers och det är ytterst frustrerande. Inte minst med tanke på att bolaget är typ omöjligt att räkna på.
- men att Bo Andersson har visioner och tenderar att ha ett ess i rockärmen. Kursen kan mycket väl gå 50 % till på att man överträffar mina förväntningar eller att man presenterar ett nytt samarbete eller dylikt.
Så! Ska vi diskutera lite i kommentarsfältet? :-)
Du öppnar inte precis för trevlig diskussion när du kallar gruppen du vill diskutera med för sekt men jag förstår vad du menar.
Jag upplever det rätt otrevligt att säga att något är ”hål i huvudet” när du inte verkar så påläst. Jag skulle säga att Acer i högsta grad är en hårdvaruutvecklare och om du lyssnar på vad Bo säger vid presentationerna så förklarar han ganska bra fördelen med att ha koll på utvecklingen av både hårdvara och mjukvara för att få ut den bästa upplevelsen.
Jag tror att en stor del av frustrationen handlar om att många varit med i flera år och börjar få rätt bra koll på hur spelindustrin fungerar och speciellt hur Starbreeze fungerar. Då är det lätt att bli irriterad när någon som man upplever har mycket sämre koll kommer med uttalanden som det senaste där du mer eller mindre sågar en av de bättre satsningarna.
Lycka till med investeringarna!
Hugo: Jag tycker det är en Starbreeze-sekt precis som det finns en Fingerprint-sekt och det är ungt, manligt och lätt aggressivt.
Jag tycker VR-satsningen är totalt fel och det har jag skrivit i ett antal inlägg. Hårdvara och dess utveckling är mycket speciellt och det brukar sällan bli lyckat när mjukvarubolag ger sig i kast med det. Microsoft har på många sätt tillverkat usla Xbox-maskiner där 360 hade RROD och vi har Valves handkontroll eller deras Steam OS som inte alls lyft.
Det är klart Bo säger att det är en fördel att ha båda, men problemet är att man då inte gör spelet för den hårdvaran flest personer har, utan med sin egen hårdvara för ögonen. Det blir inte en bra kombination.
Jag tror på detta spelbolag men bojkottar de sk casinobolagen då många fastnar i ekonomiskt spelberoende, basta!
Mycket bra och intressant skrivet.
”Det är klart Bo säger att det är en fördel att ha båda, men problemet är att man då inte gör spelet för den hårdvaran flest personer har, utan med sin egen hårdvara för ögonen. Det blir inte en bra kombination.”
När man hör Robert D. Lister, Chief Business Development Officer på IMAX stå och säga att det här är framtiden för IMAX så känns det dumt att bara döma ut satsningen och säga att det är ”hål i huvudet”.
Vad är det som du vet som inte IMAX, Acer och Starbreeze vet?
Jag förstår att du i början inte gillade spåret att satsa pengar på hårdvaruutveckling men nu när det faktiskt verkar kunna vara framtiden för Starbreeze så känns det konstigt att fortfarande döma ut det som totalt fel inriktning.
Hugo: Vad ska chefen för Imax säga? :) Klart han säger att de är längst fram inom bioteknik.
Analytiker har trott att 3D-tv var framtiden, att Plasma var det, att rundade TV-apparater var det. Det är mycket branscher tror som faktiskt inte flyger och allt baseras på konstiga frågor och gissningar. Jag kommer fortsatt vara skeptisk tills jag är överbevisad, men tycker just nu att det står 1-0 till mig (http://fortune.com/2016/07/05/virtual-reality-htc-sales/ t.ex).
Jag tror inte på teknik som inte delar med sig av upplevelsen och just att skärma av dig med ett par gigantiska glasögon tror jag inte går hem.
Om det mot förmodan börjar gå bra kommer produkten prispressas kopiöst och därmed försvinner lönsamheten.
När det gäller plattformar är inte västvärlden inte aktuell (Steam har spel och Netflix film, typ) och Asien kan jag inte så kan inte säga något om det.
Intressant analys och viktigt med alternativa syner.
Sektbeteendet, det är ju en speciell situation som krävs för att den skall bli till, kollar man på fingerprints aktie, en del kommer skuldsätta sig för livet och en del blir miljonärer på satsningen och det blir svingar av det i kursen. Positionsstorleken är oerhört viktigt här. Få ställen där greed och fear är så tydligt.
Det som slår mig mest med STAR är deras förmåga att sälja såpass bra med enligt mig (och mina spelande bekanta) rätt mediokra spel. Det är ingen direkt liten konkurrens i de genrer deras storsäljare befinner sig i. Uppenbarligen har dem riktigt vass näsa för PR/sälj iaf. Dina åsikter om hårdvarubiten är givetvis korrekt, med otaliga exempel på misslyckade liknande satsningar, samtidigt kan jag inte sluta att gilla kaxigheten i försöket. Ligger ensålänge kvar med en gammal post.
Sekt? Ja, kanske det. Lite som Vardia.
Ett visst sektbeteende kan nog urskönjas, håller med om det. Håller även med föregående kommentator att tugget om Vardias fantastiska potential hade ett visst drag av sekt-beteende över sig.
Men att vissa småägare agerar sekteristiskt innebär ju inte i sig att bolagets satsningar är dåliga? Tycker mest det enda du gör är att konstatera att du inte gillar satsningarna, inte så givande inlägg och bjuder inte direkt in till dialog det heller :)
Hej: Nej, visst är det skillnad på bolaget och dess ägare. De satsningar Star gör är jag emot att man är förläggare istället för utvecklare för att man har en stor kassa och VR-satsningen eftersom de flesta hårdvaruinnovationer som är av mjukvarubolag brukar floppa. Resten stödjer jag till viss del, även om jag tror jag måste se Geminose för att förstå det.
Angående Vardia var det en tanke om uppköp och dess värde på försäkringsportföljen. Likt att man värderar Netflix efter antal användare och man såg att det var ett lågt pris. I efterhand visade det sig att den låga värderingen var till och med för hög. Hade mycket väl kunnat bli en sekt av det ifall att värderingen hade stuckit och bolags planer fallit väl ut.
Slutligen var inlägget en förklaring på den kritik jag fick av mitt Tweet och ett försökt att lyfta problemet med det beteendet många har i ”sekt-bolag”.
Att ha 100-tals bloggare avlönade för att blåsa upp aktievärdet slår för eller senare tillbaks.
Att Starbreeze’s VR-hårdvara blir framgångsrik är en riktig högoddsare, ungefär i paritet med att Athletic Eskilstuna tar hem SM guldet i Allsvenskan som nykomlingar.
Jag håller Stillfront’s VD Jörgen mycket högre än Starbreeze’s VD Bo, helt enkelt för att han vill leverera vinster och låta det påverka aktiekursen i första hand, även fast jag förstår att man måste marknadsföra en aktie till viss en mån så blir alla kort för eller senare synade…
Vill ändå säga att det är imponerande att Bo & Co vågar gå all in i VR i o m att de totalt missat möjligheterna med Mobile gaming (vilket de villigt erkänner när man frågar dem). Jag läste om Paradox satsning inom Mobile gaming – den är dömd att misslyckas, men tror mer det är ett försök att få bolaget att framstå som proaktivt än att de facto lyckas bygga blockbusters för mobilen.