Inför Vardias Q4-rapport: problem i Sverige

Tags Posted on 15 februari, 2016Categories Vardia Insurance Group

13 thoughts on “Inför Vardias Q4-rapport: problem i Sverige”

  1. Tack för ett bra grävjobb. Mitt huvudscenario är att jag håller på på Fishers treårsregel och är ganska passiv i år för att låta ”nya” Vardia få sin form.

  2. Jag gör inte heller något förhastat. Hade bolaget varit övervärderat hade det varit en annan sak men nu är det bara att sitta lugnt och se vart den här båten tar vägen.

    För övrigt är det som vanligt intressant att notera intresset för bolaget. Det kommer en kommentar från en trogen kommentator och senast på börspuben tog jag upp bolaget och möttes inte direkt av entusiasm ;-) Intresset är med andra ord noll. Det är med all rätt om det pågår kräftgång ända in i döden men när resultaten börjar visa sig på allvar, vilket jag tror vi får se kanske redan i Q4, kan det bli andra tongångar.

  3. Det kan vara ytterligare ett skäl. Jag missade att vi hade ett tidsinställt inlägg som jag borde ha flyttat på en dag :-)

  4. Själv ökar jag duktigt och hoppas att jag inte hoppar I galen tuna, :-) Sverige bör ju arbetas fram en lösning för ganska snart antingen att man nyanställer säljstyrka med management eller att man byter säljbolag helt och hållet då dom inte lever upp till överenskommelsen eller att man öppnar upp I egen regi av samma orsak. HAr svårigheter att förstå raset då en p/gwp på 0,35 när normal försäljningsvärdering ligger på 1 och förvärvsmarknaden betingar premium för närvarande så 1,2 vore rimligare I ett bolag som sannolikt bör kunna deploya vinster för ränteinkomster kommande år later galet billigt. Avanza nettosålde stora mängder igår men även DDB sålde ett antal vet du Kenny vem som handlar genom DDB I bolaget? Mvh

  5. Vad man kan veta säkert är att Vardias ledning inte bara står och rycker på axlarna, utan man försöker naturligtvis lösa problemen. Sedan hur det går lär visa sig!

    Vem som handlar och varför är något som jag aldrig tittar på och när frågor kommer ska jag påminna mig själv att aktivt inte fundera över det. Insiderhandel kan det finnas visst värde i men annars finns det alltid en köpare och en säljare som gör olika bedömningar av läget. Varje gång större poster säljs kommer det spekulationer om att någon vet något som andra inte vet, men så behöver det inte alls vara. Se bara på den allmänna nedgången som råder; det handlar nog mest om folk som vill ”rädda det som räddas kan” när det i själva verket är nu man ska köpa.
    Mvh

  6. Ja du brukar ju orka vaska fram lite kuriosa som ibland ligger nästan utanför spannet, det jag var nyfiken på var givetvis om insiders eller, vad det Qviberg som hade köpt en ordentlig post? Kan tänkas handla genom så liksom du var det mest ddb dumpen på låga nivåer som gjorde mig nyfiken….
    Mvh.

  7. Jag personligen – precis som ”Korhonen” på Placera – verkar ha en relativt god insyn i Vardia sverige via närstående vänner och/eller bekanta som arbetar alternativt har jobbat för bolaget och sedan MBO:n så har känslan hos dessa personer varit just det att Vardia sverige är ”ett sjunkande skepp”.

    Förutom att dessa nyckelpersoner har valt att gå vidare så har dessutom flertalet av duktiga och erfarna säljare som varit med sedan starten, som varit med på nyemissioner och ligger ganska tungt inne i aktien, har valt att också gå vidare pga dels kraftigt försämrade försäljningsmöjligheter (till följd av mycket snävare risksegmentering), försämrade provisionmodeller m.m. Som en av de tidigare anställda uttryckte sig när jag träffade honom ute i dimman en fredagkväll: ”kvar finns i princip bara ’slasken’ av säljare samt några få obetydliga mellanchefer med hybris, resten har gått vidare eller sitter idag i säljbolaget. Har Vardia en ljus framtid?” sedan skrattade han bara och tackade för sig.

    Nu står förvisso inte ett bolag och faller på att duktiga säljare eller att ett fåtal nyckelpersoner valt att gå vidare men det skapar ändå en form av ringar på vattnet som ganska snabbt sprider sig inom organisationen och det är lätt att man börjar höra saker som ”nä nu är det nog dags att göra någonting annat” på kontoret.

    Själv ligger jag ej lång utan svingar runt när tillfälle ges.

  8. Jag tappade intresset lite i och med den ursprungliga fadäsen. Jag tycker reaktionen till viss del var överdriven men jag vill ha förtroende för de bolag jag äger aktier i. Subjektivt såklart men jag kände inte det längre.

    Sen med bolag har jag som princip att lite som gamla flammor, det finns lite för många ”in the sea” för att hålla på med en strulig sådan. Samma med aktier, det finns så många bolag där ute.

    Det sista är inte direkt logiskt skulle jag vilja säga men är en princip som jag är ”bekväm” med. Om det nu var mig du syftade på :-)

  9. Hume,

    Även jag har väldigt god insyn i bolaget och har haft det sen man startade i Sverige. Vågar påstå att jag har ännu bättre insyn än dig. Man får nog ta sådant man får höra ”ute i dimman en fredagkväll” med en nypa salt. Det är inte heller svårt att ana en gnutta bitterhet i uttalandet från den före detta anställda som du stötte på. Att de totala försäljningsresultaten i säljbolaget minskar när man genomgått ett omfattande kostnadsbesparingsprogram är förstås inte konstigt på något sätt. Försäljningen i december och januari månad dessutom, som är erkänt dåliga ”försäkringsmånader” (sett till hur vanligt det är att kunderna har sina förnyelsedatum under den perioden). Sen att försäljningen i Sverige var mindre än vad marknaden hade väntat sig, må så vara. Det viktigaste är nu att man lyckas med sin strategi i att skapa ett attraktivt och lönsamt bestånd.

    Det scenario du beskriver om ett sjunkande skepp som tappat ”nyckelpersoner” är inte en bild jag delar av säljbolaget i Sverige. Vet du de facto att samtliga av dessa nyckelpersoner valt att avsluta sin anställning på eget initiativ? Eller kan någon eller några av dessa rent utav ha blivit ersatta till förmån för ny kompetens, då bolaget nyligen bytt inriktning. Säljbolaget i Sverige sköter så vitt jag vet sin egen UW, vilket så klart kräver en viss typ av kompetens och erfarenhet i jakten på att göra försäkringsbeståndet lönsamt. Att en handfull säljare valt att gå vidare i sina karriärer för att – som i det här fallet – en ny callcenterverksamhet slagit upp portarna på orten, är förstås inget konstigt. Kan inte heller tänka mig att dessa säljare är oersättbara. Inte ens på väldigt kort sikt.

    Jag ligger inne på 2-3 års sikt. Förhoppningsvis ger Q4- och Q1-rapporterna de svar vi vill ha. Dessutom bör man kunna visa på bättre försäljningssiffror på den svenska marknaden under våren.

  10. @Björn:

    Mycket möjligt att denne fd anställde var bitter med tanken på att han har förlorat en betydlig summa på aktieraset sedan IPO:n samt möjligheterna till att tjäna de summorna han tidigare gjort försvunnit under senaste året. Eller så hade han bara en dålig kväll ute på krogen utan napp ;)

    Det är även mycket möjligt att vissa av nyckelpersonerna blivit ersatta av bättre lämpade personer med mer kompetens inom UW men jag tror att så ej är fallet i flertalet av fallen. Vissa av dem driver t.ex andra verksamheter nu.

    Sedan är säljare är givetvis inte oersättliga men om jag ska tala för egen del – från erfarenhet av tidigare försäljningchef – så hade jag hellre valt att behålla en duktig säljare som konstant levererar än att anställa två eller rentav tre spekulativa säljare för att täcka igen ”hålet” som den redan duktiga säljaren kommer att lämna. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt att behålla en duktig säljare än att ta i ett par nya som ska utbildas och coachas för att de ska utvecklas och börja leverera.

    Hur som helst så är det fortfarande ett spännande case och jag följer bolaget fortsättningsvis, även om jag valt att följa det ur ett mer tekniskt perspektiv. Dels för att transparensen är i princip obefintlig nu iom MBO:n och för att jag tror på ett uppköp innan 2017.

  11. Att MBO:n inte sköttes helt transparent mot de anställda vet jag eftersom det fanns Vardia-anställda med bland de som anmälde sig till oss med fullmakter.

    Gällande säljkåren blir jag väldigt orolig om man har tappat för många seniora säljare och/eller team leaders. Jag vet inte hur det fungerar i Sverige men på utlokaliserade call centers (svenska ungdomar åker till Spanien, Malta eller liknande för att jobba som säljare/support mot den svenska marknaden) räknar man med en hög personalomsättning bland nya säljare. Om man tappar en duktig säljare får man som Hume skrev anställa flera spekulativa säljare och det är viktigt att de spekulativa säljarna kommer in i ett team där de kan få lära sig av mer erfarna säljare.

    Telefonförsäljare är bland de flyktigaste personalgrupperna vi har i Sverige och under de kommande kvartalen får vi se hur det går. Antingen har de personal nog för att täcka upp för förlusten och kan under de kommande månaderna täppa igen hålet eller också kan det blir riktigt tråkigt.

  12. Tack för era intressanta kommentarer. Vad man kan notera är att caset inte hänger på Sverige, utan den stora verksamheten som blir ännu viktigare nu finns i Norge. Där verkar saker och ting gå bättre baserat på tillgängliga försäljningssiffror. Att det finns problem av mer eller mindre stor karaktär i Sverige verkar ni överens om

    Nothing but return,
    Det var inte dig jag syftade på utan det andra gänget ;-) Din bild speglar nog marknadens bild, men glöm inte bort att ledningen är utbytt vilket åtminstone borde leda till att man ska göra en ny bedömning av trovärdigheten. Men visst finns det många bolag där ute. Problemet för min egen del är att väldigt få bolag har en så pass god uppsida och begränsad nedsida som Vardia, även om det finns liknande case som möjligen är ännu bättre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *