Det är rapportperiod och jag fortsätter följa upp lite bolag som jag har tittat på tidigare. Bulten är skruv- och mutter-tillverkaren som lyckas vara med i processen att skapa bilarna och därigenom får de monopol på den bilmodellens skruvar och även högre marginaler. Nu har det gått lite mer än ett år sedan jag skrev den ursprungliga analysen.
Nyheter under året
Under året har det ärligt talat inte kommunicerats speciellt mycket av intresse. Aktiekursen gick bra, men föll tillbaka när de allmänna oroligheterna på marknaderna började. Det finns några saker som man kan lyfta fram.
Bulten har rätt att köpa tillbaka aktier för 150 MSEK och har köpt aktier mellan juli till mitten av november. Ledningen har alltså bedömt att en aktiekurs på max 85 kr är rimlig. Man har inte nyttat alla de 150, utan har en del krut kvar. Nu hoppas jag att aktierna nu makuleras.
Men om vi ser på förvärv är det något som man kommunicerat att man jobbar med. Man påpekar att antalet konkurrenter kommer att konsolideras och att de mindre spelarna kommer att ha svårt att överleva på sikt. Bulten är bland de mindre större spelarna, men inom sin nisch, där lönsamheten är bra, är de ledande. På sikt är det här bra, även om man inte sagt mer än detta.
En nyhet som släpptes var att Bulten aldrig förlorat ett FSP-kontrakt. Man sade också att kontrakt med för dåliga marginaler tackar man nej till. Bulten tycker att delarna som köps in till bilen kostar 1500 kr och om något är fel kostar det mycket mer för tillverkaren. Man säger indirekt att när tillverkaren inser att man är dumsnål går man inte tillbaka.
Kinesisk bilmarknad och dess enorma volym och tillväxt är nog något de flesta har hört något om. Flera av Bultens konkurrenter är kinesiska och därför är ett kontrakt i Kina en prestigeseger för dem. Ordern var inte jättestor, men däremot signalvärdet. Det ska bli spännande att se om det kommer att ta fart nu.
Tankar om bolaget
När VD sammanfattar 2015 är han mycket positiv till hur det går. Han uttrycker dock att nästa år inte kommer att vara speciellt spännande. Däremot har man kontrakt för framtida bilmodeller som kommer att kicka in året efter. Då ska det bli bättre tillväxt igen.
När en VD pratar om att nästa år kommer man växa som marknaden och man har vuxit snabbare under några år, kan man se det som en varningssignal. Jag tror faktiskt inte det är det dock, eftersom man är kontrakterad till olika bilmodeller och flera av dem har säkert inte släppts. Det finns dock en risk att lågkonjunkturen biter sig kvar och gör att nyförsäljningen sjunker. Med sjunkande bilvolymer kommer det självklart drabba Bulten.
En analys från Placera.nu kom nyligen och skrev följande:
I kombination med en allmän konjunkturoro och nedjusteringen av den tilltrodda tillväxttakten för fordonsindustrin i Europa finns risk att 2016 blir ett mindre expansivt år för Bulten. Givet den osäkerheten känns prislappen p/e 11 rimlig för en sakta växande underleverantör.
Det som dock inte tas upp av Placera på samma sätt är deras starka finanser och att det faktiskt inte finns mycket till en finansiell hävstång i bolaget. För att skapa den får man som investerare belåna sina aktier, även om jag avstår från sådant. Det ser dock ut som att man kommer att köpa tillbaka fler aktier, dela ut mer pengar och få till ett bra resultat ändå. Det är väl inte fy skam?
Vad gör då jag?
Om vi kollar på finanserna ser man att det är tryggt och bra på balanssidan. Skuldsättningen ökar lite, men som jag skrev ovan är det bara bra. Man skulle klara av ett antal svåra år och därför känns nedsidan hyfsat begränsad.
Resultatet säger att vinst på rullande 5 år ger nästan 5 kr i snittvinst och det ger nästan P/E 15. Det är i mina ögon lite högt, men en snittvinst i ett cykliskt bolag gör att det blir mer balanserat.
Det finns verkligen saker att gilla med bolaget. Om vi börjar med det uppenbara, att de tillverkar något så osexigt som skruvar till bilar och genom sin nisch, där de är störst, lyckas de tillföra ett mervärde åt kunden genom att leverera kvalité. Kunderna förstår att de inte behöver vara dumsnåla och bolaget utvecklas bra. Att bolaget inte växer kraftigt i en gammal bransch oroar mig faktiskt inte alls.
När det kommer till värderingen är min köpkurs nere runt 60. Det ger ett P/E 12 på rullande fem år. Blir det ett lite tuffare år kan man säkert fånga upp den där och det ser man fram emot! Annars finns det alltid andra bolag som är köpvärda.
Tack för en bra sammanfattning. Bulten är ett sånt där bolag som lätt hamnar i perfiering eftersom jag inte vet vad det är värt och vad de egentligen sysslar med. Men nu vet jag att det handlar om projekt med långa ledtider i bilbranschen och att en trevlig värdering är nedåt 60 kr.