Vardias årsrapport i morgon och Värdepappret nr 2 på fredag

Tags , Posted on 25 februari, 2015Categories Vardia Insurance Group

9 thoughts on “Vardias årsrapport i morgon och Värdepappret nr 2 på fredag”

  1. Intressant skrivet som vanligt !
    När tror du att det höga beståndet, förutsatt låg skadeprocent och en rimligt hög förnyelsegrad (lika nuvarande) kan komma att generera vinst för första gången ?
    Jag är övertygad om att du efter morgondagen är full av uppgifter som du kommer att vidarebefordra förr eller senare (senast fredag) ;-)

  2. Eson,
    Tackar!
    Vinsten kommer troligen redan Q4-14 (det vet vi morgon) eller Q1-15 men variationer från kvartal till kvartal och det sjunkande ränteläget kan möjligen göra att det dröjer ytterligare något kvartal.

    Vi får se hur bråttom jag får att spotta ur mig alla uppgifter, om det dyker upp något intressant ;-)

  3. Noterade från senaste reklamutskicket från Opus att de marknadsför ”If” som sin partner på bilförsäkringar. Hur ser Vardias strategi ut med att hitta strategiska samarbetspartners för att nå fler (bra) kunder? Det här med att hitta fackförbund med ”rätt” sorts folk var ett intressant grepp. Finns fler sådana aktioner på gång? Antar att konkurrensen är knivskarp hos de stora som akademikerna, SI, unionen etc men vilka fler mindre finns att satsa vidare på? En polis/brandman/ambulansförare tänker jag funkar lika bra. Brandmännens riksförbund, Ambulansförbundet osv…Här finns nog mycket att göra för en kreativ spelare som Vardia.

    Kan deras fiske och samarbete med idrottsföreningar ge blodad tand? Tänker bil- och båtklubbar till exempel.

    Är den högkvalitativa kundstocken fortfarande prioriterat eller söker man i jakt på tillväxt kunder som är ”ok”, dvs börjar tumma lite på principerna för att växa snabbare?

    Skulle vara intressant att klämma ledningen på dessa frågor!
    Tack för ett bra jobb Kenny!

  4. Fam. Oberoende,
    Vardia rullar ju ut nya samarbeten hela tiden. Syftet är dels varumärke och dels större kundbas att använda segmenteringen på. Andra försäkringsbolag kanske också börjar röra sig i den här riktningen men det är ändå olika typer av samarbeten om man jämför med det klassiska ”akademikerförbund x säljer försäkring till alla medlemmar” och de som står bakom är t.ex. If. eftersom Vardia har proaktiv försäljning medan de andra har mer passiv. Sedan finns ju alternativet att pracka på alla nyanställda på en arbetsplats en försäkring, så att man måste avsäga sig den om man inte vill ha den. Jag har råkat ut för det flera gånger och senast tog det för lång tid så premien blev betald lite för länge… :-)

    Jag tar med mig frågorna!

  5. Rapporten kommer först imorgon.

    ”The postponement is due to new information received from
    the Company’s auditor regarding accounting principles.
    Vardia has after consultation with Oslo Børs decided to
    suspend the trading of the stock until the results are
    published. ”

    Låter inte så roligt.

  6. Kan det handla om posten ”Deferred tax benefit” som på tillgångssidan är redovisat till ett värde om 55.8 miljoner norska kronor? Kanske inte längre ok att redovisa detta som en tillgång? Ingen stor katastrof i så fall …

    Det som är jag är oroad över är en nedskrivning av ”Other intangible assets” som är redovisat till ett värde om 63.8 miljoner norska kronor – en tillgångspost som under de senaste 9 månaderna växt oroande snabbt med 37.4 miljoner kr. Kanske har revisorn åsikter om de 10.4 miljoner norska kronor i kostnader för IT-system och produktutveckling i Danmark som man redovisat som en tillgång … hur kan ett IT-system och ”produktutveckling” tas upp som en tillgång? Eller kanske de 9.6 miljoner norska kronor för som verkar avse ”utveckling av försäkringssystem” i den norska verksamheten.

    Om dessa ”Other intangible assets” hade redovisats som en kostnad i Q3 istället för en tillgång hade väl förluten blivit högst ansenlig.

  7. Vardia,
    Klurigt det där. Vardia utvecklar såvitt jag vet vissa egna system och då tror jag inte de har så mycket annat val än att aktivera kostnaderna eftersom de redovisar enligt IFRS. Om det är en löpande kostnad eller en kostnad som aktiveras och skrivs av på gissningsvis 5 år spelar inte så stor roll i långa loppet. Kostnaden ska likt förbannat tas och det ser jag nog som en petitess. Goodwillen har däremot vuxit ganska rejält också, så det skulle ju kunna ha med det att göra. Handlar det om goodwill så är det dock också ointressant eftersom det bara är fluff och då är det hela mest bara dåligt skött.

    Vi får se i morgon vad som sägs!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *