Nu ska vi följa upp ett härligt bolag som inte alls kommer passera min uppdaterade investeringsfilosofi. Hur ska man då förhålla sig? Den diskussionen tar jag lite längre ned och vi börjar med att gå igenom vad som stod i senaste årsredovisningen.
Vad har skett 2013/2014 för Starbreeze?
- Aktieägare är uppe i över 8000 stycken (ökning från lite fler än 6000) och kapitalförsäkringarna minskar. Det här ser jag som något positivt eftersom man nu kan gå ihop som aktieägare ifall något konstigt ska ske och Aktiespararna behöver rycka ut!
- Man släppte Payday 2 och Brothers. Båda spelen har genererat vinst där det första är en dundersuccé.
- Man har bytt aktielista till First North och har infört ett optionsprogram, vilket jag inte var så positiv till. I mitt tycke fanns det många fel och Aktiespararna röstade emot det, men inte extrastämman. Senaste årsstämman röstade för mer utspädning för oss aktieägare. (Jag räknar med en årlig utspädning på minst 5 % eller 10 % om de hittar något förvärv.)
Efter bokföringsårets slut har man
- Utannonserat att man ska göra storspel av TV-serien ”The Walking Dead”.
- Köpt ett amerikanskt bolag som hade någon ny idé där man ska kombinera datorspel och leksaker. Omöjligt att bedöma värdet i den, men jag tror det är ett överpris man betalat (och man betalade med aktier…) eftersom det är leksaker och inte TV-spel.
- Man fortsätter bygga ett kundunderlag med Payday 2. Det som är häftigt med det spelet är att det man som kund köper idag är något helt annat jämfört med vad man fick när spelet släpptes. Man har byggt ut det något helt enormt! På så vis kan de även hålla uppe priset.
- Insiders har köpt aktier, efter ett ordentligt kursfall som kom efter att man rapporterat Q1:an.
Hur följer Starbreeze mina kriterier?
Starka ägare, är inte klockrent för de som kontrollerar bolaget (Bröderna Andersson) äger bara ca 14,5 %. De är dock överlägset störst eftersom Avanzas kapitalförsäkring tar 20 % av rösterna och lägger ned dem. Det ger bröderna Andersson röster för ca 18 %.
Finansiellt stark ställning, är bra eftersom man har så enormt mycket i kassan.
Intjäningsstabilitet & Intjäningstillväxt, är inte uppfyllt p.g.a. en hemsk historik och expansiv framtid.
Värdering på bolaget, med ett pris på runt 7 kr per aktie och en vinst under det senaste året på runt 0,8, blir det ett P/E på nästan 9. Det är det inget treårssnitt eller något liknande här eftersom bolaget har bytt strategi och därför blir det inte relevant.
Hur ska man hantera ett bolag som Starbreeze?
Starbreeze passar verkligen inte in i de investeringskriterier som jag har satt upp. Det stora problemet med bolaget är dess historik och att man är i bransch där konsumtionsmönstret ändras regelbundet. Det vägs dock upp av att det känns som att det bubblar potential!
Ägarna och Historiken
Bröderna Andersson (huvudägarna i Starbreeze) hade innan företaget Grim och jag köpte faktiskt deras årsredovisningar och jämförde med Starbreeze när det begav sig. Idag kan man se lite om Grim på Allabolag. Det som var fallet där är att de var bättre än Starbreeze på det finansiella och de gick ändå under p.g.a. att de inte hade aktieägare som kunde rädda dem när de fick likviditetskris.
Ur askan kom Overkill där bröderna testade den nya affärsmodellen med Payday. Jag tror man lärde sig mycket på det spelet och när man skulle lansera tvåan så kunde man inte göra fel. Det jag ställer mig undrandes över är varför man fusionerades med Starbreeze. I efterhand verkar det ha varit ett misstag för Payday 2 räddade Starbreeze, men spädde ut brödernas aktier.
Så historiskt sett är huvudägarna mycket kompetenta, men de gör uppenbarligen inte alltid bra affärer. De gillar dessutom att ta risk och växa verksamheten snabbt.
Finansiellt stark ställning
Ett bolag med mycket pengar tenderar ledningen att göra dumma beslut och det oroar jag mig för med Starbreeze. Det är helt omöjligt att säga om deras förvärv kommer att bli bra och jag förstår att man vill köpa nya IP:n, innan de är succéer, för annars måste man betala så mycket mer. Det hade i mina ögon varit positivt om Starbreeze hade delat ut pengar istället och visat att man nu är ett bolag att räkna med. Dock kommer aktieägarna väldigt långt ned (läs sist) i prioriteringen.
Jag är alltså inte orolig för hur det ser ut idag, men mer att pengarna kastas bort. Det gäller att man expanderar ekonomiskt. Det här är ytterst viktigt att ha koll på med Starbreeze.
Intjäningsstabilitet & Intjäningstillväxt
Här måste vi börja med att titta på branschen och det nya sättet att sälja spel som är via digitala butiker så som Steam. Steam ger (troligtvis) ut information kring hur man säljer, åldersgrupper och så vidare. Att kunna bearbeta den informationen och nå ut på det vis som Starbreeze har gjort är en gudagåva och det är anledningen att jag ens har en diskussion kring dem.
Starbreeze har nischat sig till att veta hur man ska göra spel och kränga dem för de mest aktiva kunderna. Spelen tilltalar inte mig (för jag har blivit för gammal), men har tagit en ny dataspelsgeneration. Det här har man dock bara lyckats med ett av sina spel och man har därför inte bevisat att man är duktiga nog för en upprepning. Dock har man bara haft Brothers att ”tillgå” och där var det gissningsvis för sent att lägga om kursen när väl kompetensen kom in.
Det Starbreeze har gjort är att man släpper en produkt (i detta fall Payday 2) som man sedan regelbundet har släppt tilläggspaket till. Dessa är väldigt blandade, men enligt Starbreeze har de en bra marginal och Starbreeze har därför kontinuerligt har ett kassaflöde in.
De håller dessutom liv i originalprodukten. Starbreeze har publicerat en bild på hur pulsen i Payday 2 går och den är unik (embryot var i Payday 1). Aldrig har fler spelat spelet samtidigt som nu efter att man haft en intensiv kampanj kring det på Steam och det är ytterst få spel som är mer populära ett år efter lanseringen. Detta har gjort att ledningen nu även uttalat sig om att man vill vårda varumärket och fortsätta pumpa ut tillägg i två år till. Tidigare har (regelbundna) tilläggspaket varit nästan nya spel och släppts med nästan ett år mellanrum, men ingen har fått ut något varje månad. Det är unikt!
Det är svårt att göra någon kalkyl på hur pass bra effekten är. Under Q4 hade man en hel del tilläggspaket, men nu under Q1an hade man den intensiva kampanjen kring det vilket ledde till en bra försäljning. Starbreeze kommer därför att under Q2 troligtvis även visa vinst som nu under Q1an. Frågan är hur det blir efter jul och vad man planerar då.
Kenny ville att jag skulle räkna på hur pass lönsamt det är för dem att producera extramaterial. Problemet är dock att det inte går. Resultaträkningen är så pass aggregerad och man skriver heller inte hur mycket som är hela spelet och vad som är tillägg. Jag har en magkänsla att man inte vill visa att det faktiskt är mer pengar än vad man spontant tror.
Då är frågan om tillväxten och här har man ett antal spännande produkter på gång som kan generera tillväxt. Det är dock som alltid en gissningslek om när de kommer, även om tidsperioder är kommunicerade. Jag gjorde dock en enklare räkneövning som kom fram till att 1,7 miljoner sålda spel gjorde att man gör en mycket bra vinst. Den är dock förenklad och omöjlig att förlita sig på och ska bara vara ett slags riktmärke.
Man har även kommunicerat ut att det som kommer härnäst är Payday 2 till de nya konsolerna Playstation 4 och Xbox One. Spel som släpps igen brukar inte gå så bra, samt att man inte kan behärska försäljningsplattformen på samma sätt som på Steam. Så det här är att man vill lära sig vad de nya konsolerna klarar av inför kommande (större) spel. De övriga spelen man pratar om beräknas komma under 2016, men det är alltid risk för förseningar. Så den stora frågan man ställer sig är om de kommer visa vinst eller om kassan så sakteliga sinar bort.
Sammanfattningen kring detta är att potentialen finns och jag inbillar mig att det finns en stabilitet som dock inte provats med tilläggspaketen. Dock om man lyckas växa som man vill och inte visar ett negativt resultat under året kommer min tveksamhet stryka på foten.
Hur ska jag värdera Starbreeze?
Vinsten per aktie blev 0,85 för 2013/2014. Jag kommer sätta den vinsten i mitt antagande som en hållbar vinst. Innan har jag sagt 1 kr, men det känns som att det är för högt. Lägre kommer det dock bli 2014/2015, men jag kan inte gissa. Starbreeze får leverera innan jag justerar, helt enkelt.
När det gäller att sätta ett P/E på det så är frågan vad man har för avkastningskrav (P/E är inversen av det). I vanliga fall sätter jag P/E 14 som det maximala och då har jag en förhoppning om 7 %, men jag känner mig inte trygg med Starbreeze. Kenny brukar ha 15 till 20 % för han vill ha en rejäl säkerhet. Lundaluppen hade 6-8 % för att bolagen han valde var han så pass trygg med. Starbreeze är ett bolag jag känner att jag kan och förstår, men riskerna i bolaget är höga.
Jag sätter ett P/E på 8 på senaste årets vinst (vilket är ungefär dubbelt så högt som OMX30), vilket ger ett avkastningskrav på 12,5 %. Det är högt (men inte skyhögt), men då finns det marginal upp (men tyvärr även ned).
Sammanfattning
Efter vad som kan ses som självbedrägeri har jag kommit fram till att Starbreeze ska finnas på min bevakningslista, även om de inte klarar kriterierna. Starbreeze står i ungefär 7,5 och min köpkurs är 6,8.
Fastän jag har en köpkurs och kommer fortsatt bevaka dem betyder det inte att jag kommer att köpa fler om kursen sjunker ned till 6,8. Som jag har skrivit ovan vill jag se att bolaget kan växa utan att visa att negativt resultat (bortsett från optionsprogrammet som slår galet), eller åtminstone kontrollerat. Mitt befintliga innehav (som ni kan se på Shareville) kommer jag inte sälja för jag tycker inte kursen är övervärderad att det är tid för det.
Vad tycker du? Ska jag frångå mina kriterier eller ska jag glömma Starbreeze? Ska jag vänta med att köpa fler aktier fast kursen kanske är under min köpkurs? Är min köpkurs bara självbedrägeri när det inte riktigt går att räkna på?
(Sedan jag skrev inlägget har har kursutvecklingen varit väldigt lik den här pingismatchen och därför är det lite olika kurser här och där)
Intressant genomgång,
Men man får inte glömma framtiden i Starbreeze fall. Med fördubblade marginaler framöver och väldigt stora varumärken under utveckling och ägande, så ger det lite andra förutsättningar än vad ”vanliga” bolag kan uppvisa.
Du bör göra en försäljningsprognos på närmsta 3 åren och värdera bolaget efter det.
Mozzez: Det är som vanligt med Starbreeze. Säljer TWD som Chronicles of Riddick: Dark Athena så kommer Starbreeze göra en nyemission och annars kan det se väldigt bra ut. Eftersom man inte har en utgivare den här gången så är uppsidan ännu större om det går vägen. Jag tror dock alla DLC gör att Starbreeze har en ny stabilitet som inte funnits innan. Att göra en prognos på det ger inget extra.
Sedan vi pratade senast om värderingar på Star så har jag justerat mitt angreppssätt och ska egentligen bara ta bolag som ”tuggar på”. Värderingen på dessa bolag ska vara baserat på hur ”det brukar vara”. Starbreeze är ett undantag eftersom de har ”tugget” i DLC, men ingen historik och därför kan man inte räkna på det heller. Den naturliga reaktionen borde vara att man då säljer aktien, men så pass övervärderad anser jag den inte vara.
Mozzez: fördubblade marginaler? Är det något de har kommunicerat?
Jag håller med dig helt, och det är en investeringsfilosofi som även jag hade varit bekväm i.
Det jag menar med min kommentar är dock att en analys på ett bolag som Starbreeze inte kan göras utan att lägga en prognos. Och nu börjar vi få rätt mycket data att gå på, vilket gör att det går att räkna på. Det finns en kritisk massa, som gillar det Overkill/Starbreeze gör och det är dem som kommer köpa kommande spel. Det är dem som skall värderas.
2 miljoner sålda av ett helt nytt bolag utan fanbase hade jag inte trott på, men när jag ser att 2 miljoner lagt ner mer än 25 timmar i spelet och totalt 9 miljoner köpt spelet, att de återkommer och köper DLCs det är då prognosen börjar bli säkrare att göra.
Mozzez: Du har absolut en poäng i att det finns en benägenhet i att köpa ett spel av samma utvecklare. Jag vet dock inte om målgruppen som spelar Payday hyllar Overkill på samma sätt som man gör med vissa profilutvecklare. Men vid hyfsade recensioner och bra multiplayer kommer det nog sälja bra. Det man är rädd för är att titlar för multiplayer brukar floppa och dö av relativt snabbt (och då kan man inte kränga DLC i all evighet heller).