I morgon kommer det siffror från Vardias augustiförsäljning (”new sales” – se exempel här) och då kan det vara läge att göra en snabb utvikning om vad den månatliga försäljningen som Vardia redovisar egentligen består av och hur mycket av försäljningen som så småningom letar sig upp till översta raden på resultaträkningen, för det är inte all new sales som gör det.
Den första skillnaden beror på kunder som faller bort efter försäljningstillfället.
Huvuddelen av den månatliga redovisade försäljningen består av försäljning där någon har tackat ja till ett erbjudande per telefon. Det finns även försäljning via internet men det är en obetydlig del för Vardia. Från att någon har tackat ja på telefon är det inte självklart att det kommer att bli en bruttopremieinkomst (GWP) av försäljningen. Kunden kan till exempel ångra sig i 14 dagar i Sverige enligt lag.
I Sverige är man oftast bunden ett år i en försäkring, så en del av försäljningen kommer inte att komma in i resultaträkningen förrän ett år senare. Genomsnittet borde dock bli 6 månader, men genom att rikta försäljningen till personer vars försäkring snart går ut kan denna tid kortas till 3-4 månader enligt en gammal presentation från Vardia från mars 2011 (rekommenderad läsning – det har hänt en del sedan dess). I Norge är bindningstiden bara en månad, så där hinner färre kunder falla bort och fördröjningen i tid är kortare.
En tumregel som jag har hört är att ungefär 80-90 % av försäljningen slutligen når GWP, så något i den stilen kan man räkna med.
Den andra skillnaden beror på att Vardia har viss försäljning via agentverksamhet.
Denna försäljning leder inte till att några premier hamnar i Vardias egna böcker, utan intäkterna är av engångskaraktär. Provisionen som Vardia tar på denna försäljning hamnar under ”other insurance-related income” i resultaträkningen. Under Q2 var dessa inkomster ungefär 4,7 MNOK och om man antar att provisionen som Vardia tar är i intervallet 5-20 % så var ungefär 24-94 MNOK av den totala försäljningen på 250 MNOK från agentverksamheten. Jag har tyvärr ingen information om vilken typ av försäkringar Vardia säljer via agentverksamheten, men det är stora skillnader i provisioner beroende på vilken typ av produkt det handlar om. Om jag skulle gissa så handlar det om produkter med hög provision (10-20 %), så att försäljningen från dessa produkter låg omkring 25-50 MNOK under Q2.
Sammanfattningsvis
Det faller alltså bort en del på vägen från den månatliga nyförsäljningen till GWP. Först får man räkna bort en del försäljning från agentverksamhet och därefter får man räkna bort 10-20 % till på grund av kundbortfall och tidsfördröjningar. Det gör att det inte är så enkelt att göra prognoser framåt i tiden på Vardias försäljning och det är också något som jag har undvikit. Jag har dock räknat baklänges för att se vilken försäljning som krävs för att uppnå målen på 3000 MNOK i GWP till 2016 – se detta inlägg. Jag föredrar att se till ett bolags säkerhetsmarginal mot värdet istället för att göra detaljerade prognoser, men ni som sitter och gör prognoser i era Excel-ark har här två faktorer att ta hänsyn till.
När vi ändå pratar om prognoser kan jag väl nämna vad jag förväntar mig av morgondagens försäljningssiffra. Förra augusti var siffran 51 MNOK, vilket är lägre än julisiffran (semestermånad) i år! Försäljningsutvecklingen har varit otroligt positiv under 2014 så siffran för augusti bör vara betydligt högre i år och jag skulle bli förvånad om försäljningen kom in under 80 MNOK.
Ikväll är det förresten ekonomiprat på Belgobaren (Gustavs initiativ) och jag tänkte ta mig dit. Kanske ses vi där?
Hej Kenny,
En månadsförsäljning på 88.6 MNOK för augusti är ganska bra:-)
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=360570
Mvh
Ganska orelaterat men ändå…
Försöker hitta en läsbar länk om detta men går bet:
http://www.svenskanyhetsbrev.se/Riskochforsakring/Nyhetsarkivet/Risk–Forsakring-Online/2014/09/08/Protector-samarbetar-med-Tesla-Motors/
Någon som vet mer eller har bättre länk?
Zen,
Ja, det ser bra ut! Jag skulle bli förvånad om de inte säljer mer än 100 MNOK i september eller absolut senast oktober!
—
AN,
De vill nog att du ska köpa tidningen för att få veta mer men jag fick en blänkare på Twitter från en läsare och samarbetet handlar tydligen om vagnskadegaranti och märkesförsäkring på Tesla i Sverige. Låter ganska intressant. Nästa steg är kanske att börja slåss om större bilmärken också!
Ja det så ju inte så tokigt ut!
Kolla gärna min genomgång av bilförsäkringar: http://ingenjorsliv.wordpress.com/2014/09/10/genomgang-av-bilforsakringar/
Mvh
Ingenjorsliv
Ingenjorsliv,
Intressant genomgång! Dock är det som att jämföra bankernas listpriser på räntor. Om man skjuter till med lite fondsparande och lite annat så ändrar sig priserna och så jobbar Vardia också, liksom förmodligen de andra försäkringsbolagen också. Vardia har 1 % försäljning via nätet och det av en anledning – ”listpriserna” är och ska inte vara attraktiva.
Intressant att följa bloggen. Keep up the good work Kenny!
Angående Vardia så ser det ju faktist ut som att bolaget kunde lyckas vända förlusttrenden till vinst under Q1 eller Q2 2015. Låt oss säga att både Sverige och Norge visar upp vinst redan Q1 2015, Danmark går dock knaggligt och äter upp en väsentlig del av vinsten. Är man på Vardia då nöjda med att fortsätta koncentrera sig på dessa tre länder med målsättningen att öka vinsten undan för undan? Eller finns risk för storhetsvansinne, att Vardia kör en storsatsning i Finland, vilket skulle innebära nyemission och fortsatta förlustår framöver?
Finland skulle kanske vara en intressant marknad, men först borde Vardia nog bli lönsamma i de länder man nu är verksamma inom.
/nre
nre,
Finland är en väldigt udda försäkringsmarknad och det finns inte på kartan att Vardia går in där. Det var VD väldigt tydlig med på senaste kvartalspresentationen. Jag tror inte man kommer att söka sig utanför Skandinavien under överskådlig framtid. Däremot borde vinsten komma snart, som du säger. Ledningen spår att den kommer ”sista månaderna av 2014” (enligt Q2-presentation) så under Q1-15 kan vi nog få se svarta siffror på kvartalsbasis om inget oväntat förstör.
Kul att du gillar bloggen. Häng kvar så blir det lite mer djupdykningar kring försäkring och Vardia inom en relativt snar framtid :-)
Utvecklingen i Norge och Sverige skiljer alltmer. Har du några reflektioner kring det?
Tack för en läsvärd blogg.
Tror du att sommarens naturkatastrofväder kan komma att påverka nästa kvartalsresultat? Hur känsligt är Vardia för liknande extremhändelser? Väljer man bort kunder som bor i översvämningsdrabbade områden, till exempel?
Tack!
Ivan,
Om man bortser från Danmark tror jag att man styr sina satsar där de ger mest valuta för pengarna och under den senaste tiden har det nog varit i Norge. Jag har inga siffror att peka på nu men jag har för mig att Norge har lägre skadeprocent än Sverige för tillfället. Sedan kan det handla om vilka partneravtal som har burit mest frukt också och Sverige kan säkert kontra då det har kommit bra partners på sistone. Men vi får inte glömma att det handlar om en lägre tillväxttakt av försäljningen i Sverige. Konstant försäljning hade inte varit så tokigt det heller och så länge försäljningen ökar är det riktigt bra.
—
Linus,
Ja, det kan nog ge lite avtryck i Q3-resultatet men påverkan borde inte bli överdrivet stor på grund av all återförsäkring som man har. För enskilda händelser har man excedentåterförsäkring som tar alla kostnader över ett visst tak, men för större katastrofer vet jag inte om man har katastrofåterförsäkring. Sommarens händelser kommer knappast att vara något som gör allt för stort avtryck i Vardias resultaträkning.
Väldigt översvämningsdrabbade områden håller man nog koll på, skulle jag tro, men jag vet inte om det var sådana områden som det var översvämning vid i somras.
Hej Kenny,
Tack för en bra blogg, första gången jag kommenterar.
Tror du det är rimligt för Vardia att dela ut pengar till aktieägarna någongång under 2015? Är det sagt något om hur deras framtida utdelningspolicy kommer att se ut, eller är all fokus på att börja generera vinst?
Med vänlig hälsning,
Martin
Hej Martin och välkommen till kommentarsfältet!
Jag förväntar mig ingen utdelning 2015 även om Vardia skulle gå med vinst då. Jag tror att det är troligare med en offensiv nyemission (för förvärv) än en utdelning innan 2015-2016, kanske även 2017. Fokus ligger på tillväxt och lönsamhet och med de nya Solvens 2-reglerna som införs 2016 tror jag att många små försäkringsbolag kommer att få problem vilket öppnar upp för förvärv.
Utdelningspolicy tror jag inte att man har hunnit tänka så mycket på än – jag har inte hört något och jag har ändå frågat ;-) – men om man ser in i spåkulan många år framåt i tiden (och bolaget inte är uppköpt än) så lär man dela ut pengar precis som alla andra försäkringsbolag.
Hejsan Kenny, har inte hunnit läsa era inlägg den senaste månaden eller så, ska göra det snart! Men jag fick en brinnande lust att dela med mig av en försäkringshistoria om en udda affär som Buffett och Ajit Jain skrev (den kommer från en text av Alice Schroeder från 2000 eller så):
”Last year they wrote a policy protecting
Grab.com against having to pay a $1 billion prize (with a present value of $170 million), a lure
that Grab.com used to attract millions of people to its Internet site, so as to gather information
about them that would be useful to marketers. The game for visitors to the site was to pick seven
numbers between one and 77; bulletins warned that the odds against anybody’s picking the right
seven were formidable. Nobody knew that better than Buffett and Jain, and in fact no one did
win. But obviously somebody could have, which would have put a huge hole in Berkshire’s
earnings. “I wouldn’t have thrown a party if we had had to pay off,” says Buffett, “but we take
well-judged chances like that all the time. That’s what we do that almost no one else is willing to
do.”
Tyckte det var en kul grej bara!
Det blev ju fantastiskt irriterande att läsa den formateringen. Jag försöker igen efter att ha fixat radbrytningarna i word:
Last year they wrote a policy protecting Grab.com against having to pay a $1 billion prize (with a present value of $170 million), a lure that Grab.com used to attract millions of people to its Internet site, so as to gather information about them that would be useful to marketers. The game for visitors to the site was to pick seven numbers between one and 77; bulletins warned that the odds against anybody’s picking the right seven were formidable. Nobody knew that better than Buffett and Jain, and in fact no one did win. But obviously somebody could have, which would have put a huge hole in Berkshire’s earnings. “I wouldn’t have thrown a party if we had had to pay off,” says Buffett, “but we take well-judged chances like that all the time. That’s what we do that almost no one else is willing to do.”
Finansnovis,
Kul och udda affär! Låter ungefär som lotto från spelbolagets sida och det kan inte vara någon speciellt svår räkneövning för ett försäkringsbolag att göra :-)
Håller på med en artikel eller artikelserie om Buffett, försäkringar, snabbväxande försäkringsbolag, avsättning m.m. men det har blivit lite mastigt så jag måste nog dela upp och strukturera om lite. Håll ut så kommer det mer om Buffett och försäkringar i alla fall =) Buffetts bolag växte förresten 21 % per år under tio år i början och under ett enstaka år under 1980-talet tredubblades premieintäkterna :-))
Intressant inlägg som vanligt! Tummen upp.
Vet du vad det är som påverkar den till synes orimliga nedgången i vardias aktiekurs dem senaste dagarna?
Mark,
Nix, men orimlig nedgång vet jag inte om jag håller med om. På kort sikt kan nästan vad som helst hända. Skulle jag inte ha så jävulskt hög andel Vardia i min portfölj redan så skulle jag ha passat på att öka på en sådan dipp.