Competition Demystified av Bruce Greenwald och Judd Kahn är en av många böcker jag läste i somras som gjorde intryck på mig och gav mig vissa insikter som jag känner att jag har nytta av. Boken handlar, som namnet antyder, om konkurrens och visar hur man på ett förenklat sätt kan modellera konkurrens mellan företag. Greenwald och Kahn varvar övergripande texter med exempel från verkligheten och boken var riktigt trevlig att läsa.
Huvudpunkterna som jag tog med mig från boken var de två typerna av spel som bolag spelar; ett om pris och ett om kvantitet. Till att börja med berör spelen i princip bara bolag som verkar på marknader med någon typ av inträdeshinder. Detta illustreras av följande figur.
För bolag som verkar på hårt konkurrensutsatta marknader, som karakteriseras av många aktörer, är det bara att ständigt effektivisera verksamheten som gäller. Om en marknad har konkurrensfördelar kan enligt boken mätas genom stabila marknadsandelar över tid och hög avkastning på investerat kapital.
Om det finns konkurrensfördelar/inträdesbarriärer finns det två vägar att gå. Dels finns det lägen då en aktör dominerar bland små konkurrenter som inte gör något större avtryck på hela branschen. Då behöver denna aktör bara hantera sina konkurrensfördelar och hela tiden försöka förstärka inträdesbarriärerna till exempel genom att låsa in sina kunder i system som är svåra och dyra att byta ut. Alla vi som har använt LaTeX på universitet tycker det är fantastiskt bra på många sätt (brister saknas dock ej) men efter några år i arbetslivet är det extremt lätt att inse att det är Microsoft Word som dominerar och kommer att dominera i många år till om Microsoft inte gör bort sig monumentalt.
Om det finns flera aktörer hamnar företagen i något eller några av tre olika möjligheter:
- Spelen Prisoner’s Dilemma (PD) och/eller Entry/Preemption (E/P). Resten av inlägget handlar om dessa två spel.
- Simulering av hur konkurrenter reagerar på olika händelser som leder till en strategi för hur bolaget bör agera.
- Samarbete inom en bransch för att öka den gemensamma lönsamheten. Det kan handla om att lösa frågor gemensamt i branschorganisationer eller annat.
Resten av detta inlägg handlar om spelen Prisoner’s Dilemma och Entry/Preemption.
Prisoner’s Dilemma – spelet om pris
Prisoner’s dilemma (se även Wikipedia) är det spel som bolag spelar när det gäller konkurrens via pris. Ett förenklat exempel med två bolag som konkurrerar med varandra visas nedan. Låt oss kalla bolagen ”Bolag A” och ”Bolag B”. Produkterna antas vara likvärdiga vilket betyder att det enda sättet att konkurrera är via pris. Man kan också likställa en prissänkning med till exempel ökad marknadsföring, men i slutändan blir det samma spel.
I Prisoner’s Dilemma spelar ordningen ingen roll. Ett bolag som har sänkt priset kan i teorin höja priset igen när som helst. Om det handlar om prishöjningar, vilket vissa branscher ständigt lyckas genomföra (exempelvis inom tobak eller försäkringar i Norden) fungerar spelet på precis samma sätt som vid prissänkningar. Egentligen är matrisen oändligt stor, men man kan tänka sig att man hela tiden utgår från ruta 1 vid varje ”drag” om det handlar om prissänkningar eller från ruta 4 vid prishöjningar.
Situationen illustreras av nedanstående matris.
Ruta 1 (grön): I ursprungsläget har båda bolagen samma priser, samma lönsamhet och samma marknadsandelar. Bolagen tjänar 100 kr var och 200 kr tillsammans.
Ruta 2 (gul): Om Bolag B sänker priset kommer det att ta marknadsandelar på bekostnad av Bolag A. Bolag B får lägre lönsamhet per såld enhet, men en total högre lönsamhet på grund av fler sålda enheter. Bolag A säljer färre enheter till samma pris och får en lägre lönsamhet. Bolag B tjänar 120 kr och Bolag A tjänar 60 kr. Tillsammans tjänar bolagen nu 180 kr, alltså mindre än i ursprungsläget. Detta är ett gynnsamt läge för Bolag B, men inte för Bolag A, som kommer att reagera genom att sänka priserna för att återta marknadsandelar.
Ruta 3 (gul): Detta är samma situation som ruta 2, men det är Bolag A som är aggressiva och sänker priset för att ta marknadsandelar på bekostnad av Bolag B.
Ruta 4 (röd): När Bolag A eller B har tappat marknadsandelar och lönsamhet i ruta 2 eller 3 svarar de genom att sänka priset för att återta lönsamheten. Draget lyckas och bolaget tar tillbaks marknadsandelarna, dvs. lyckas nu sälja fler enheter. Dock är priset nu lägre och bolagen tjänar bara 70 kr vardera och 140 kr tillsammans. Båda bolagen är i detta läge mindre lönsamma än i ursprungsläget och båda förlorar.
Kontentan är att om bolagen av något skäl lyckas hålla sig i den gröna ruta 1, där båda bolagen kan hålla höga priser, blir den totala lönsamheten som högst och bolagen behöver inte konkurrera med sänkta priser eftersom den naturliga följden på gul ruta 2 är ett svar från konkurrenten som leder till att båda bolagens lönsamhet körs i botten ned till röd ruta 4.
Jämviktsläget beror på stabilitet i förväntningar och beteende
I teorin och ofta i praktiken är jämviktsläget den röda rutan 4, vilket är rutan med lägst lönsamhet för samtliga inblandade. De som gynnas av detta läge är kunderna som får köpa en vara eller tjänst till lägsta möjliga pris. I praktiken kan dock jämviktsläget också bli ett annat. Vilket som blir jämviktsläget beror på:
- Stabilitet i förväntningar. Varje aktör förväntar sig att de andra konkurrenterna ska fortsätta agera och reagera på samma sätt som nu och tidigare.
- Stabilitet i beteende. Givet att det finns en stabilitet i förväntningarna kan ingen konkurrent öka sin lönsamhet genom att agera annorlunda, dvs. genom att sänka priserna. Undantaget är förstås om alla höjer priserna.
Punkterna hänger ihop. Om ingen har något motiv att ändra beteende finns det heller inga förväntningar om att någon ska göra det.
Det finns några sätt att stävja konkurrens med pris:
- Utannonsera ”lägsta pris-garanti”. Om konkurrenterna sänker priset gör vi också det, så alla förlorar på det.
- Ha lojalitetsprogram som baseras på kumulativa köp och med belöningar som ökar med antalet köp. Om lojalitetsprogrammen inte är både kumulativa och har ökande belöningar med antalet köp är det bara en rabatt. Ett fungerande lojalitetsprogram gör att kunderna stannar även om priset är lägre någon annanstans.
- Begränsa kapaciteten i branschen. Om kapaciteten i hela branschen är begränsad lönar det sig inte för konkurrenterna att sänka priserna eftersom andra aktörer ändå kan behålla sina höga priser på grund av den begränsade kapaciteten. Denna punkt angränsar till det andra spelet, ”Entry/Preemption”, som handlar om just kapacitet.
Ytterligare sätt att undvika priskonkurrens är att inte verka allt för hotfull mot sina konkurrenter. Exempel på detta kan vara att en uppstickare bara går in i vissa nischer eller vissa geografiska områden vilket gör att de stora aktörerna kan låta mindre aktörer härja fritt på nischmarknaderna (kanske för att köpa upp de små bolagen så småningom).
Stora aktörer konkurrerar ogärna med mindre aktörer om pris eftersom en prissänkning slår hårdare ju högre marknadsandel ett bolag har (bolag med större marknadsandelar tvingas sänka priserna på större volymer). Detta betyder samtidigt att om ett bolag vill vara aggressivt och sänka priser för att ta marknadsandelar ska man göra det på de marknader där de befintliga aktörerna är som starkast, eftersom det då slår hårdast mot deras lönsamhet om de tvingas följa efter med prissänkningar.
I branscher med låga eller obefintliga inträdesbarriärer rör sig bolag hela tiden ner mot ruta 4 (i princip är matrisen oändligt stor och man kan alltid röra sig längre ned åt höger mot sämre lönsamhet) och konkurrerar genom att effektivisera sin verksamhet och sänka priser. Ett alternativ till att sänka priser är att utveckla bättre produkter vilket kostar pengar och i princip är likställt med att sänka priser, för tids nog kommer konkurrenterna att kopiera den bättre produkten. Försprånget blir bara kortvarigt i både prissänkarfallet och produktutvecklingsfallet.
Prisoner’s Dilemma i verkligheten
Ett exempel på att det är möjligt att ångra sig ges av Swedish Match, som under 2013 tvingades sänka priset på ett lågprissnus och dessutom tvingades öka mängden snus i sina premiumsnus (alltså en prissänkning per volymenhet). Detta gjordes efter att bolaget tidigare hade höjt priserna utan att konkurrenterna hade följt med, vilket ledde till att Swedish Matchs marknadsandelar minskade.
Exempel på branscher där det råder samförstånd om att inte konkurrera genom att sänka priser och avgifter menar jag exempelvis är bankbranschen och försäkringsbranschen i Norden, där i princip alla större bolag är lönsamma. De svenska storbankernas lönsamhet känner väl alla till och den nordiska försäkringsbranschen tar år efter år ut högre premier än vad man betalar ut i skadeersättning. Vidare är Protector Forsikring (se analys) ett bra exempel på bolag som inte utger sig för att vara ett stort hot mot befintliga aktörer eftersom man satsar endast på vissa nischer.
I fall då hela branscher är lönsamma kan gränsen mellan samförstånd om höga priser och kartell ibland vara hårfina. Senast misstänks Carlsberg och andra bryggerier verksamma i Tyskland för kartellbildning under en längre tid och det här är inget som ses med blida ögon av myndigheter.
Är alla bolag rationella, då?
Alla företag är inte ekonomiskt rationella och har lönsamhet som sitt främsta mål. Vissa bolag kan ha marknadsandelar eller relativ lönsamhet i branschen som sitt främsta mål (”slå konkurrenterna”) medan andra bolag kan ha helt andra syften än ekonomi med sin verksamhet. I ett läge där konkurrenterna inte agerar rationellt mot högsta lönsamhet fungerar Prisoner’s Dilemma-modellen inte särskilt bra, utan då ändras spelreglerna.
Entry/Preemption – spelet om kvantitet
I spelet om kvantitet (kapacitet), ”Entry/Preemption” finns en stor skillnad mot Prisoner’s Dilemma; det tar lång tid att bygga ut kapacitet och det är både ett stort ekonomiskt och känslomässigt åtagande. Det tar därmed ännu längre tid att lägga ned kapacitet när kapaciteten väl är utbyggd och detta slår mot både de befintliga aktörerna och utmanarna.
Spelet Entry/Preemption illustreras av följande figur, där Bolag A funderar på att ge sig in på en marknad där Bolag B redan verkar:
Om Bolag A väljer att inte ge sig in på marknaden (4) har ingenting ändrats och ändringen av båda bolagens vinst ändras därmed inte heller.
Om Bolag A däremot väljer att ge sig in på marknaden (följ pilen ”Enter”) blir utfallet beroende på hur Bolag B reagerar. Om Bolag B accepterar Bolag A:s inträde på marknaden hamnar vi i läge (1), där Bolag A kommer att öka sin vinst med 1 medan Bolag B:s vinst minskar med 2. I detta fall kan bolag A ta Bolag B:s passivitet som en inbjudan till att vara agressiv också på fler marknader.
Om Bolag B inte tycker att Bolag A ska få ge sig in på marknaden utan motstånd kan Bolag B sänka priser, öka sin marknadsföring eller hota med aggressivitet på Bolag A:s hemmamarknader för att få Bolag A att backa. Detta kan då leda till läge (2) som innebär att Bolag A backar tillbaks lite och nöjer sig med lägre marknadsandelar än vad som ursprungligen var tänkt. Bolag A ökar sin vinst med 0,2 medan Bolag B minskar sin vinst med 1. Detta kan vara ett stabilt läge ett tag.
Om bolag A däremot svarar aggressivt på Bolag B:s prissänkningar hamnar vi i läge (3) som innebär fullskaligt krig mellan bolagen där båda bolagen förlorar mycket pengar; A förlorar 2 och B förlorar 3. Detta krig kan sedan sprida sig även till andra marknader och om det handlar om geografi kan det bli nationellt krig. Läge (3) är det sämsta tänkbara läget för alla inblandade.
I Entry/Preemption är alltså det bästa utfallet för en befintlig aktör utfall (4) som innebär att ingen ny aktör ger sig in överhuvudtaget. Det näst bästa är att den nya aktören tvingas backa tillbaks. För en ny aktör är det bästa tänkbara istället att den befintliga aktören accepterar inträdet. Här finns alltså olika bästa tänkbara utfall, vilket är livsfarligt om fel beslut tas eftersom besluten inte utan känslomässiga svårigheter och utan permanenta förluster kan backas tillbaka.
Redan befintliga bolag på en marknad har dessutom mer att förlora än utmanarna eftersom de har befintliga fasta kostnader. Detta innebär att befintliga aktörer gör bäst i att ha sätt att skrämma bort motståndare från att ge sig in på spelplanen. Några sådana sätt är att:
- ha en överkapacitet inom bolaget (visar att bolaget kan ge motstånd om så krävs).
- ha en stark finansiell ställning (om ni ger er på oss blir det en långdragen kamp…).
- ha en fokuserad verksamhet (det är mer sannolikt att ett bolag med en koncentrerad verksamhet försvarar sitt territorium än att ett diversifierat företag gör det).
Sätt att undvika hårt motstånd när man ger sig in på andras territorium beskrivs i boken, som redan har nämnts tidigare, att man inte ska (verka) utgöra ett direkt hot mot de befintliga företagen på marknaden. Bra sätt att göra detta på är att till exempel endast välja en nisch eller genom att bolaget besitter sådana egenskaper att det är osannolikt att andra också kan kopiera strategin och följa utmanarens dåliga exempel.
Entry/Preemption i verkligheten
Ett exempel på en bransch där det råder överkapacitet på grund av en långvarig minskande efterfrågan är nämligen tryckpappersindustrin. Holmen. Situationen för tryckpappersindustrin är sämsta tänkbara med en överkapacitet, men det kan därmed bara gå åt ett håll. Ingen aktör lär tänka tanken att öka kapaciteten. En av de stora aktörerna (Norske Skog) är finansiellt svag samtidigt som de andra stora aktörerna (UPM-Kymmene, Stora Enso och Holmen) i samförstånd lägger ned kapacitet. Det kan ändå ta mycket lång tid innan utbud och efterfrågan möts så att lönsamheten återvänder, men branschen är på väg åt rätt håll.
Ett exempel på där det skulle medföra problem att utöka kapaciteten storskaligt är den nordiska elmarknaden (se inläggsserien). Eftersom el är en basvara (commodity) vill ingen av de stora aktörerna göra några större investeringar i en ökad kapacitet eftersom det skulle slå mot lönsamheten i hela branschen då priset sätts på en separat marknad samtidigt som utbud och efterfrågan i nuläget är i någorlunda balans.
Ett sista exempel där det har gått rejält fel är Tescos intåg i USA, där man gjorde förluster under många år innan man till slut tog sitt förnuft till fånga och drog sig tillbaks helt och hållet.
Några andra saker från boken
Författarna nämner som en framgångssaga exemplet Walmart. Lokal storskalighet, i detta fallet effektiv distribution och marknadsföring, är enligt författarna nyckeln till Walmarts framgång. Det är alltså bättre att vara jättestor på en marknad än ganska stor på många marknader. Ica är bättre än Tesco, med andra ord.
Ett annat exempel från verkligheten är att När Coors (öl) började expandera sin försäljning geografiskt försvann lönsamheten då distribution och marknadsföring blev ineffektivt. Här drar jag spikraka paralleller och ser en risk för att Kopparbergs bryggeri, som just nu satsar på expansion, hamnar i samma situation.
Författarna nämner också att tillväxt på en marknad är ett hot mot ekonomiska vallgravar. Anledningen är att tillväxten medger möjligheter till stordriftsfördelar för fler och fler bolag. Detta får mig att fundera på om exempelvis H&M verkligen har så stora stordriftsfördelar jämfört med betydligt mindre konkurrenter. Hur som helst betyder det att bolag med starka konkurrensfördelar kan vara lönsamma också på krympande marknader, genom att den lokala storskaligheten på den krympande marknaden tar ut sin rätt till konkurrenternas stora fasa.
Reflektioner
Greenwald och Kahns enkla modeller för konkurrenssituationen mellan företag tycker jag är enkla att ta till sig och praktiska att använda som förklaring på vissa skeenden inom bolag och branscher. Speciellt intressant är det att nordiska försäkringsbolag verkar ha andra förväntningar och beteenden än sina amerikanska släktingar, då konkurrenssituationen skiljer sig åt fundamentalt med å ena sidan ständigt hög lönsamhet i Norden och å andra sidan stenhård konkurrens och lönsamhet som går i cykler i Nordamerika.
Författarna lägger också stor vikt vid att bolag ska ha konkurrensfördelar eller ekonomiska vallgravar om det ska vara någon mening med att finlira med pris och kapacitet istället för att bara effektivisera verksamheten och producera varor och tjänster billigare och billigare. Detta är något jag har tagit till mig. För att jag ska se ett bolag som intressant ur investeringssyfte är det högst önskvärt att bolaget besitter någon typ av konkurrensfördel.
Competition Demystified är förmodligen en av de bättre böcker som jag har läst inom ekonomiområdet och den rekommenderas varmt.
Kul att se ett inlägg om den boken! Läste den också i somras och den satte spår. Körde ner mig snäppet djupare i konkurrensfördelar-spåret i mina investeringar när jag läst klart. Just detta med om konkurrensfördelar saknas så är det bara effektivitet som gäller var en ögonöppnare. Spanar man efter sådana bolag så gäller det t.ex. att hitta dem med en effektiv företagskultur.
Förutom de saker du tagit upp tyckte jag beskrivningen av Cola-krigen (Cola vs Pepsi) var riktigt intressant, både historiskt och som en lektion i hur det går om man inte tar en mindre konkurrent på allvar.
Ska läsa ditt inlägg närmare… och håller med om att det är en riktigt bra bok!
Jag delar din uppfattning om boken. Har gjort en del enklare att förstå för mig.
Gustav,
Ja, samma här! Jag fyller år på våren och önskade mig bara böcker, så sommaren blev därefter ;-)
En effektiv företagskultur måste vara en viktig egenskap hos företag som i övrigt saknar konkurrensfördelar. Det är svårt att bedöma, men borde visa sig genom uthålligare lönsamhet än konkurrenter, lägre kostnader trots att stordriftsfördelar saknas eller något liknande. Jag har lagt in Protector forsikring i denna kategori bland mina innehav då de har riktigt låga kostnader trots att bolaget är en riktigt liten spelare jämfört med bjässarna.
Resten av boken var också intressant, men något får man lämna åt den som vill läsa boken också ;-)
—
Kalle56,
Ja visst är bokens modeller lätta och trevliga att ta till sig! Jag drog mig länge för att läsa boken då jag tyckte den verkade tung och trögläst jämfört med de andra böckerna i bokhyllan, men när jag väl började läsa insåg jag att jag var helt fel ute :-)
Kenny
Har du sett videon där Bruce Greenwald definierar vad en ”äkta” värdeinvesterare är. Något för er HM ägare att fundera över. :-)
Kenny tack för sammanfattningen. Competition Demystified ligger i min bokhylla så det blir väl till att börja läsa den snart.
Mvh
Kalle
Tror att du syftar på detta videoklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=xOn4VUrVZdw
Mvh
#zen
:-)
Bra sammanfattning på en mycket bra bok! Håller med, en av de bättre.
kalle56,
Nej men jag ska ta och kika! Jag kan nämna två saker. Den ena är att jag faktiskt har sålt H&M. Jag återkommer med ett inlägg kring hur jag tänker och vad jag har gjort istället. Den andra är att jag inte har några starka principer om att kalla mig för ”värdeinvesterare” utan gör det jag tror kan fungera. Exempelvis har indexinvestering fungerat ganska så bra historiskt med en rimlig avkastning över tid utan att man behöver fundera särskilt mycket kring värde i förhållande till pris (med några undantag kring de värsta bubblorna) och utan större insats i form av tid. Då har jag inget emot ett sådant alternativ som riskspridning även om avkastningen möjligen blir sämre än om man värdeinvesterar med ett högre avkastningskrav. Kan det vara något sådant jag har stoppat mina H&M-pengar i? Vem vet… ;-)
—
Zen,
Trevlig läsning! Den är väl värd sina timmar :-)
—
Jonas,
Japp. Just nu håller jag på och läser ”Investing against the tide” av Anthony Bolton och även den boken är också riktigt intressant, om du vill ha lästips på värdeinvesteringstemat :-)
Va kul med lite mikroekonomisk teori och Prisoner’s Dilemma för omväxlings skull. Inte var dag man ser det hos en ekonomibloggare ;-)
Är inte helt säker att det framgår så glasklart i din text men både aktör A och B har ju faktiskt ”dominanta strategier” i modellen ovan (som den just nu är uppbyggd). Jag gissar på att du är medveten om det men för den som inte känner till det så är en dominant strategi” ett val/strategi som är bäst oavsett vad den andra parten väljer att göra”. I fallet ovan blir det att båda aktörerna kommer att sätta ett ”lågt pris” på sina produkter varav vi också får en ”nashjämnvikt” i ruta 4.
För den som är mer intresserad av ämnet kan jag tipsa om”Bertrand-modellen” (priskonkurrens) vilket är ytterligare en mikroekonomisk teori om hur två bolag börjar konkurrera genom pris och då varan är väldigt homogen. Resultatet av denna konkurrens blir att endast två företag krävs för att marknaden ska gå till perfekt konkurrens från vad som tidigare varit ett oligopol. Just för Swedish Match kan det vara bra att analysera bolaget genom denna tankegången då dagens situation med minskade marknadsandelar och allt hårdare priskonkurrens är oroande.
/ Analysakademin
Ja. Värdeinvesterare blir man när man blir gammal och kommit fram till vad som fungerar.:-)
Ser fram mot ett inlägg om indexfonder och deras för och nackdelar.
kalle56,
Kanske är det så att vi alla ska vandra den hårda vägen :-) Jag har bara sysslat med detta i ungefär fem år och har mycket kvar att lära, men jag tror och hoppas att det i alla fall går åt rätt håll!
Indexfondernas för- och nackdelar blir det inte, utan jag har en lite annan infallsvinkel. Ungefär: ”varför investera i stora, välbevakade och normalvärderade (eller högt värderade) bolag när man kan investera i en indexfond istället till mycket mindre ansträngning men med förmodat likvärdig avkastning?”. Man skulle kunna fråga sig varför man ska investera i sådana bolag, eller index, överhuvudtaget när man kan investera i billiga värdebolag istället, men jag vill ha lite riskspridning. Gör jag bort mig med värdebolagen får jag i alla fall behålla en del av insatsen i indexdelen. Eller vice versa…
—
Analysakademin,
Ja eller hur! Jag har inte läst särskilt mycket ekonomisk teori alls och detta var faktiskt första gången jag stötte på Prisoner’s Dilemma i denna skepnad. Man kan säkert gräva ned sig ordentligt i olika teorier, men det som tilltalade mig med boken var att den var på en lagom nivå så att den var begriplig och väldigt lätt att ta till sig!
När det gäller Swedish Match så har du nog en poäng. Man ska nog vara lagom skeptisk mot deras framtid hos nya kunder, men hos befintliga kunder har de fortsatt i princip monopol och det är inte fy skam! Det är i alla fall spännande att följa marknadsandelarna och Swedish Matchs strategi för att bromsa fallet :-)
#Kenny
Jag har en stor del av mina tillgångar i fonder. Delvis för att jag inte anser mig tillräckligt duktig för att ha hand om så mycket kapital själv.:-)
Den största orsaken är att min förmåga inte räcker till för att hitta tillräckligt många bra bolag på egen hand.
Men då jag ogillar att äga bolag, även i fonder som är högt värderade, väljer jag en fond som till största delen agerar på ett liknande sätt som jag själv. Impopulära. Undervärderade. och Underanalyserade. (Det känns igen tror jag)
Jag kan även tänka mig indexfonder i vissa marknadslägen när allt är nedtryckt men man får ju alltid mest av dom högst värderade bolagen, när det är viktade index. Vid en nedgång och folk vill ur säljer fonden av rätt av, dyra bolag som billiga bolag. Det är lika illa med pensionsbolagen som ska hålla en balance mellan aktier och obligationer. Hur mer aktierna sjunker dessto mer aktier säljer pensionsbolagen.
Ser mina fonder som en parkeringsplats för mitt kapital, tills jag lyckas hitta något själv, så jag slipper deras höga avgifter.
Sen tycker jag om att ha några Wibblekonton också. Det gör mig lugnare när dom Svarta svanarna kommer.
kalle56,
Brist på kunskap och tid ser jag också som en orsak till att lägga delar av tillgångar i fonder. Jag har dock inte problemet med att ha för mycket kapital riktigt än på några decennier… :-)
Jag känner igen argumenten. Det finns ju fonder som investerar i sådana typer av bolag och det är också sådana bolag som jag själv söker. I PPM har jag valt sådana fonder (där får man dessutom avgiftsrabatt) men jag kanske skulle överväga sådana fonder även i min vanliga portfölj. Steget mot att föra in en del fonder gör i alla fall att jag känner att jag kan frigöra tid från stora bolag som redan är hårdbevakade av otaliga ”proffs” och som garanterat har mer information än vad jag har.
Det jag ogillar med fonder är avgifterna, men det som räknas i slutändan är avkastningen och om fonden lyckas bra är det förstås värt sin procent. Om fondförvaltaren i fråga har sin personliga förmögenhet i fonden skadar det inte heller.
I index får man mycket av högt värderade bolag som du säger. När index går över en viss gräns (P/E 15-20 eller vad det nu kan vara) tänker jag att man får se till att sluta köpa och lägga pengar på hög istället eller köpa något annat prisvärt. Fördelen med att köpa index är att man får ta del av bolag som man aldrig annars hade köpt och som jag inte kan förstå värderingen på. Det kommer leda till både positiva och negativa överraskningar.
När det är kris sjunker ju allt, även värdefonder eftersom inte alla fondinnehavare kan hålla fingrarna i styr. Så det problemet kommer man nog inte undan så länge man har fonder, men det är ju ett utmärkt läge att bränna av det krut som man förhoppningsvis har kvar och fylla på med nytt.
#kenny
Skillnaden är ju att förvaltaren av en värdefond väljer att sälja av de bolag som är minst undervärderade och behåller dom mest undervärderade.
kalle56,
Sant, det tänkte jag inte på. Det är faktiskt en ganska väsentlig skillnad till fördel för värdefonder eller för all del den personliga aktieportföljen… Jag får ta ett varv till i tankevärlden och se var jag landar :-)
Den boken har jag faktiskt läst, men var ett tag sen nu så kanske dags att bläddra igenom igen. Vi kanske borde ta och stämma av våra ”bibliotek” någon dag och se om vi missat några godbitar samt vilka böcker man kan undvika att införskaffa :)
När vi ändå är inne på böcker. Vet att jag är sen på bollen, men läste ”The Outsiders” nyligen. En av de bättre böcker jag läst på länge, rekommenderas varmt om du inte hunnit igenom den än :)