Om ni mindes så skrev vi vid årsskiftet att det skulle komma en analys av Trygga Hem. Nu verkar det här aldrig bli verklighet eftersom Sector Alarm har lagt ett bud på dem och de båda grundarna av Trygga Hem har gått med på att sälja. Det stora jobbet med att analysera Trygga Hems siffror är faktiskt redan gjort och därför måste det bli några rader om budet.
Larmbranschen
Larmbranschen består av fyra större aktörer:
- Securitas Direct som är störst och ägs av private equityfonderna Bain Capital och Hellman & Friedman. Dessa köpte bolaget av EQT som på några år dubblade värdet efter att man köpte ut bolaget från börsen.
- Sector Alarm har jag inte hittat ägarna till, men basen är i Norge. De etablerade sig i Sverige 2000 och har under 2013 etablerat sig på Irland genom uppköp. De verkar spontant ha insett värdet i kundportföljerna och att vårda dessa.
- G4S är en jätte som bildades 2004 när Securicor plc och Group 4 Falck A/S slog sina påsar ihop. De är noterade i London och i Köpenhamn och även om villalarm i Sverige är nog inte deras huvudfokus så är de trea på marknaden.
- Trygga Hem är nummer fyra på marknaden och de vi kommer att prata lite kort om.
I Sverige är bara 8 % av villorna kopplade till ett larm (enligt Trygga Hems årsredovisning). Jämför man den siffran är den dubbelt så stor i Norge. Det här tyder på att det finns en stor marknad kvar att jobba med och marknaden växer med ca 10 % årligen. Med oroligheter som allmänheten idag upplever så kommer troligtvis inte tillväxten avta heller. Trådlösa larm har gjort installationerna markant snabbare och nu driver saker som kameror inomhus som du kan kolla via någon app eller webbsida.
Det som tilltalar med larmbranschen, för mig som ekonom, är att den är ganska lätt att räkna på då värdet i bolagen sitter i kundportföljerna. När Trygga Hem får en kund installerar man ett larm som kommer att sitta på väggarna i ca 15-20 år. Dock tenderar personer som bor i villa att flytta vart 14:e år och då är det inte säkert att just larmet följer med. Därför har man (eller säger man sig ha) en genomsnittlig kund i 14 år. Larminstallationen och alla kostnader som uppstår vid installation är generellt betalade efter fyra till fem år och då hyr kunden egentligen bara utrustningen. Detta ger alltså att varje kund är värd 10 år av ren vinst och man kan sedan ta larmet och installera det hos någon annan eller till nästa person som flyttar in.
Trygga Hems värde
Eftersom affärsmodellen för larmbolag är bevisat trygg kan Trygga Hem låna pengar av banken för att installera larm och avkastningen på den tunna kapitalbas man behöver kan bli fantastiskt bra. Dock har man inte kommit dit än utan investerat för tillväxt. Ut på allt detta har även Trygga Hem en slags webbshop som faktiskt genererar en del pengar. Denna webbshop har man även kunnat lägga ut till olika organisationer så man delar på vinsten. Så även om jag tycker det är divärrifiering så har den bevisligen genererat in lite pengar.
Om vi börjar kolla lite siffror så har Trygga Hem haft en imponerande tillväxt och personligen tycker jag den här grafen visar väldigt mycket:
Dessutom visar man vinst fast man växer och detta till trots att man har skrivit av sina anläggningstillgångar kraftigt genom så kallade överavskrivningar. Detta har gjort att bolaget ser övervärderat ut om man räknar på alla normala mått (P/E, EV/EBIT, P/B och så vidare). Det ska väl tilläggas att de verkar övervärderade även när man tagit hänsyn till överavskrivningarna. Personligen tycker jag dock inte att lönsamhetstal är de som visar potentialen i Trygga Hem, utan det är kundportföljen. Trygga Hem beskriver värdet som följande:
Vi som aktieägare har lite svårt att räkna på den här och måste göra vissa antaganden. Vi vet nämligen inte “bidrag per månad” och vi vet inte heller “Livslängd genomsnittskund” så jag har fått göra vissa antaganden.
Om varje kund genererar 100 SEK i vinst per månad i snitt så är det 1 200kr per år. Sedan har vi siffran att de är kunder i ca 14 år. Varje kund är alltså värd 16 800 i ren vinst, totalt, under alla år. Om vi nu även tar hänsyn till att de äldre kunderna är en del av vinsten “förbrukad” så de som kom in 2011 är bara värda 13 år och de 2010 bara är värda 12 år så kommer vi fram till att värdet på kundportföljen är 236 609 178. Branschen växer 10 % per år vilket gör att kundportföljen skulle om fem år vara värd närmare 350 miljoner.
Utvärdering av budet
Det finns 10,7 miljoner aktier i Trygga Hem och Sector bjuder 18 SEK per aktie. Detta värderar Trygga Hem till 192 600 000 SEK (om man multiplicerar antal aktier med kursen). Dock skrev jag att Trygga Hem kunde växa med en ganska tunn kapitalbas och därför är enterprise value ett bättre nyckeltal och då är det 248,5 miljoner SEK (om man räknar överavskrivningarna som eget kapital) som man värderas till.
Som ni säkert förstått så tycker jag att det här är för lite då Trygga Hem växer riktigt bra (om än det har avtagit lite men det är fortfarande bättre än branschen), man har ett bra varumärke som börjar bli etablerat och jag har hellre sett en offensiv nyemission där man trycker ut pengarna på tillväxt så att man kan växa ännu snabbare.
De båda grundarna, som har ca 52 % av rösterna tillsammans, har accepterat budet så det finns nog inte så mycket man kan göra när entreprenörerna vill sälja bebisen. Tycker dock att ca 50 miljoner (före skatt) var till dem är lite för lite och det är synd att de inte vill satsa ännu mer. Jag anser att ett rimligt bud är närmare 23 SEK per aktie, men det hade krävt grundare som hade velat lite mer. Om de nu inte vill det får man nog acceptera att resan tar slut i förtid. Synd! Det hade ju kunnat bli ännu mer pengar!
Jag kommer inte att acceptera budet, men jag tror att det kommer att gå igenom.