En stor del av besökarna på den här bloggen kommer via olika forum och där har personer, helt riktigt, konstaterat att jag inte vet mer än någon annan som inte har någon information inifrån Starbreeze. Däremot är inte mycket av det jag skriver spekulationer, utan snarare åsikter och en aktiv diskussion om hur man ska värdera aktien. Dels som ekonom, men även utifrån en person som aktivt spelar spel. Håller ni inte med mig, uttryck gärna din åsikt för meningen är att vi alla ska lära oss mer och det är därför bloggar kallas för sociala medier!
Rapporten för Q2
Rapporten som kom i torsdags innehöll en hel del intressanta saker att diskutera och spekulera kring. Vi börjar med det mest kritiska för bolaget, nämligen kassan. Aktieägarna tillförde i nyemissionen ca 26 miljoner och per den 14:e februari var kassan 37 miljoner. Den här kassan räcker i ett halvår för Starbreeze. Tack och lov har man förhandlat till sig mer pengar av EA om man utför delleveranserna i tid.
Mer med EA är att Completionbond-avtalet är upplöst och att man vid ett visst betyg kan få en maximal bonus på ca 12 miljoner till. Personligen gissar jag att motprestationen har varit nyemissionen och en ny, högre gräns för royalty, alternativt att man måste utveckla DLC för spelet ifall det når ett visst betyg. Jag har nämligen svårt att se att man har något annat att förhandla med. Förhoppningsvis har inte alla förseningar bränt relationen med EA för framtida kontrakt.
Sedan pratar man om att man har svårt att sälja in nya projekt med en starkare krona. Utöver det ska man sälja in projekten med Unreal 3-motorn som man tecknat ett avtal för att använda i kommande spel under flera år. Det är bara ett problem för att alla andra utvecklare i samma genre också använder den. Synd att man inte satsade på någon annan motor som skulle få dem att sticka ut, tycker jag. Det som är lite läskigt är att Redlime högst troligt är utvecklad med den gamla motorn och den håller kanske inte måttet eftersom den uppenbarligen inte är värd att fortsätta utveckla…
Sedan skriver man att man börjat med en nedladdningsbar titel. Är man cynisk tror man att de gör så för att Redlime börjar lida mot sitt slut och man behöver något som tar vid. Dock tycker jag det är friskt vågat och det ska bli riktigt kul att se vad man gör. Jag måste även rekommendera riktigt bra läsning kring nedladdningsbara spel som finns på 2D Boy.
Sedan en liten detalj är att man har uppdaterat texten för “Marknad och trender” i rapporten. De har bytt information kring hur lång tid utvecklingen för ett spel är, samt lagt dit information för nedladdningsbara spel. 40 månaders utvecklingstid för ett spel som de skriver är dock inte standard om man inte förbereder sig för en serie av spel. Det är nämligen som så att uppföljare säljer nästan alltid bättre än den första titeln, konstigt nog. Chronicles of Riddick måste dock varit undantaget som bekräftar regeln.
Aktien
Efter nyemissionen som fördubblade antalet aktier, har kursen bokstavligt talat rusat. För de som gick med på nyemissionen har aktiekursen nästan ökat 200 % och därför är det hög tid att ta hem vinsten för er. Vi börjar med de olika sakerna som kan trigga aktien upp och ned.
Eventuella positiva triggers inom ett år
- Utannonsering, Förhandstitt samt Släpp av Syndicate
- Första försäljningsstatistiken av Syndicate
- Nytt kontrakt på nästa projekt
- Ytterligare ett kontrakt så man faktiskt kan utveckla två spel parallellt som man säger sig ha personal för.
Eventuella negativa triggers inom ett år
- Det är inte Syndicate (mycket liten risk)
- Det blir ett dåligt spel
- Det säljer dåligt
- Man bara bränner nyemissionen utan att få ett nytt projekt
Aktiekursen har sprungit upp till 20 öre, vilket motsvarar 40 öre innan nyemissionen. Det här är för att aktien spekulerats upp inför utannonseringen av spelet. Personligen undrar jag varför en utannonsering ska höja värdet av bolaget när vi inte vet hur produkten verkar bli och två minuter av ett spel säger inte speciellt mycket. Därför tror jag mycket mer på förhandstittarna, som jag förklarat i tidigare inlägg. Övriga punkter är ganska självförklarande.
Tåget kommer definitivt komma att gå uppåt men utan royalty kommer det falla snabbare än forna stjärnstudion Bizarre Creation gjorde. Det räckte nämligen inte för Bizarre att släppa otroligt bra bilspel, för slutkonsumenterna köpte inte deras produkter för det. De ägdes av Activision som dumpade dem medan Starbreeze nu istället räddades av sina aktieägare (igen!).
Framtiden
Starbreeze är i ett läge där man måste få ett nytt projekt. Just nu ser det mörkt ut, men om Redlime är bra kommer man kunna få ett helt annat förhandlingsläge. Om man är hyfsat säker på att spelet kommer sälja bra är planen som man nu följer nog det bästa man kan göra. Planen bör vara följande:
- Man har en nedladdningsbar titel att utveckla när Redlime kräver mindre resurser. Man kan även lära sig Unreal 3-motorn ordentligt för denna titel.
- Säljer Redlime bra har man en uppföljare eller DLC att göra.
- Man har säkrat upp att man klarar av nästa generations konsoler. Den nya U3-motorn är standard och kommer att uppdateras till de nya konsolerna som gissningsvis presenteras till jul eller våren 2012 för att släppas till hösten/julen 2012.
- Den svenska kronan är högt värderad nu. Troligtvis hoppas man på att den kommer att sjunka tillbaka.
- Man förutsätter att man får in ett nytt projekt under tiden DLC och nedladdningsbara titeln utvecklas.
Avslutning
Personligen har jag sålt av hela mitt innehav på 21 öre efter att ha varit med på nyemissionen. Jag vill se en förhandstitt av spelet innan jag vågar köpa aktier igen eller att aktien faller tillbaka till 12-14 öre. Jag kommer att återkomma med en uppdatering på värderingen av Starbreeze, men så länge tycker jag du ska läsa den här artikeln som jag skrev för ett år sedan. Den ger en indikation på att det som krävs av Starbreeze är att man gör ett av årets 20 mest sålda spel. Det är väldigt modigt att värdera bolaget efter det!
Jag köpte denna aktie för några år sedan, då stod aktien i 37 öre sedan dess har den dalat ner till mer och mer, vi får hoppas att det vänder uppåt nu när spelet lanseras.
Jag har väntat på en lansering väldigt länge nu, när är det tänkt att spelet ska släppas?
Mvh //Ekonomisk Trygghet
Fast aktien är ju över dina 37 öre för antalet aktier har fördubblats i och med nyemissionen …
EA verkar ha kortat ned tiden mellan man utannonserat spelet till dess att man faktiskt släpper det. Jag tror man utannonserar det nu i Mars och släpper det innan året är slut. Man har inte en kassa som räcker mycket längre än så heller.
Hoppas verkligen det blir en succé för dem. Starbreeze behöver det och jag skulle tycka det är synd om de inte lyckas nu när de satsat allt och lite till på Redlime. :-)
Liten fråga bara räknar man inte 0.20*2-0.07=0.33 öre
Så 0.33 skulle aktien ha stått i utan emissionen.
Helt rätt Halge!
Jag har förenklat det lite för mycket utan att förklara varför. Direkt efter en nyemission är precis som du skriver, men det är underförutsättning att bolaget inte bränt pengarna, utan allt var som innan nyemissionen. Nu var garanternas belopp de skulle ha högt emot hur stor nyemissionen var och i kombination med att Starbreeze blöder just nu. Därför tycker jag att det blir tokigt att räkna på standardsättet då det som hände i slutändan var att det blev dubbelt så många aktier.
Köpte själv på 29 öre i höstas var sedan med på emissionen, köpt lite små poster under uppgången nu. Gav 0.19.
Lite nervös nu med tanke på vd byte, ingen info om star ska vara med på GDC(vad jag kan hitta).
Undrar vad Aktien landar på om det är nå annat spel ea visar upp?
Dock är det en högriskare så man får inte vikta över för mycke av portföljen till starbreeze, men helt klart spännade vecka framöver nu.
Låt säga att det är Redlime EA visar upp då lär ju star aktien rusa lite 10 öre upp?
Ska man kliva ur då och vänta på någon dipp fram till release? eller kommer den fortsätta att tuffa på uppåt?
En vinst är ju ingen vinst innan man säljer.
Har lite dålig koll på spelaktier men helt klart spännande case.
Blev många frågor nu.
mvh
Att det är VDbyte är nog riktigt illa för Starbreeze och det är konstigt att inte aktien sjunker mer på det. Johan har gjort ett hästjobb med Starbreeze och jag kan förstå att han nu vill sluta. Det har ju till viss del känts om det. Mikael har jobbat på Starbreeze ett år och vi får hoppas att han kommit in i jobbet ordentligt.
Om Syndicate inte utannonseras på GDC kommer aktien garanterat sjunka tillbaka (kortsiktigt dock). Jag har dock så svårt att förstå varför aktien ska upp mer för att man får se ett gäng skärmdumpar. Vi måste verkligen få oberoende rapporter på om spelet verkar bra eller sunkigt för att det ska vara någon substans. Annars är det fullständig spekulation och det har jag gått bet på för ofta för att bry mig om.
Sedan ska man veta att Starbreeze aktiekurs inte bygger fullständigt bygger på substans, utan det är cykler som är efter spelsläpp (och inte konjunktur som det brukar vara). Vi har en artikel här på Aktiefokus om Peter Lynchs investeringsfilosofi och den förklarar det bättre. :-) Men saken är den att allt bygger på att man hoppas på att få royalty och det gäller då att som investerare kunna uppskatta hur stort värde den kommer ha ifall man kan göra en aktieutdelning.
Tillägg:
FÖRSÄKRINGSAKTIEBOLAGET, AVANZA PENSION 80 425 225 10,7% står det på aktieägarlistan just nu. Det är väldigt många privatpersoner som spekulerar. Det här kommer att leda till ytterligare snabba kast upp och ned. Risken för tvära kas är med andra ord väldigt hög :-)
Ok, jag kanske går ut starkt nu men jag måste bara sätta ner foten.
Jag ser dagligen att folk på forum och att så många ”förstå-sig-påare” (martin du har koll på det mesta dock så ta inte åt dig personligen)alltid snackar skit om Unrealmotorn.
Den är klart bland de bästa som finns på marknaden och inte alls uråldrad. Jag jobbar själv med den dagligen och det finns inga begränsningar för vad man kan göra med den så länge man har tillräcklig kunskap. Folk tror att allting sitter i motorn. Vilket är fel.
Sen brukar man göra ganska fula jämförelser med gamla material ur unrealmotorn mot nya spelmotorer. Vilket också är helt skevt.
Utöver det så är det en jättesmidig motor att komma igång med, så allt snack om att ”personalen måste bli varm i kläderna” med nya motorn är också ren bullshit. Material och partikeleditor är skitsmidig och finns oändlig med information för att lätt komma igång med dessa.
Angående utgångsdatum på motorn så uppdaterar Unreal den mer frekvent än någon annan jag känner till och släppte nyligen FETA verktyg för iOS och handheld. Har några riktigt sköna demos för iOS dessutom som öppnar upp för eventuella framtida mobilspel…
Kolla gärna själva:
http://www.udk.com/
Verktygen till motorn finns för övrigt gratis att tanka hem på samma sida, så ni kan pröva själva. Av samma anledning finns det grymt med kompetens ute i spelvärlden i just den här motorn.
…Att sedan alla spel som är gjorda i samma motor ser likadana ut, och att man behöver använda sig av någon annan motor för att ”sticka” ut är ju bara befängt.
Mirror’s Edge kom också ut med Ut3 motorn och den skiljer väl sig rätt fint ifrån andra spel i utseende?
Bara för att nämna några andra spel som strax släpps med samma motor…
Mass Effect 3, Gears of War 3, Silent Hill: Downpour osv.
Hittade en ganska fräsch video där man implementerat en ny ljusmotor i unreal, samma ljus som verkar användas i nya BattleField 3.
http://software.intel.com/en-us/videos/geomerics-enlighten-demo-at-gdc-2010/