Starbreeze Q2 2010-2011

Tags , Posted on 21 februari, 2011Categories Starbreeze

9 thoughts on “Starbreeze Q2 2010-2011”

  1. Jag köpte denna aktie för några år sedan, då stod aktien i 37 öre sedan dess har den dalat ner till mer och mer, vi får hoppas att det vänder uppåt nu när spelet lanseras.

    Jag har väntat på en lansering väldigt länge nu, när är det tänkt att spelet ska släppas?

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

  2. Fast aktien är ju över dina 37 öre för antalet aktier har fördubblats i och med nyemissionen …

    EA verkar ha kortat ned tiden mellan man utannonserat spelet till dess att man faktiskt släpper det. Jag tror man utannonserar det nu i Mars och släpper det innan året är slut. Man har inte en kassa som räcker mycket längre än så heller.

    Hoppas verkligen det blir en succé för dem. Starbreeze behöver det och jag skulle tycka det är synd om de inte lyckas nu när de satsat allt och lite till på Redlime. :-)

  3. Liten fråga bara räknar man inte 0.20*2-0.07=0.33 öre
    Så 0.33 skulle aktien ha stått i utan emissionen.

  4. Helt rätt Halge!

    Jag har förenklat det lite för mycket utan att förklara varför. Direkt efter en nyemission är precis som du skriver, men det är underförutsättning att bolaget inte bränt pengarna, utan allt var som innan nyemissionen. Nu var garanternas belopp de skulle ha högt emot hur stor nyemissionen var och i kombination med att Starbreeze blöder just nu. Därför tycker jag att det blir tokigt att räkna på standardsättet då det som hände i slutändan var att det blev dubbelt så många aktier.

  5. Köpte själv på 29 öre i höstas var sedan med på emissionen, köpt lite små poster under uppgången nu. Gav 0.19.
    Lite nervös nu med tanke på vd byte, ingen info om star ska vara med på GDC(vad jag kan hitta).
    Undrar vad Aktien landar på om det är nå annat spel ea visar upp?
    Dock är det en högriskare så man får inte vikta över för mycke av portföljen till starbreeze, men helt klart spännade vecka framöver nu.
    Låt säga att det är Redlime EA visar upp då lär ju star aktien rusa lite 10 öre upp?
    Ska man kliva ur då och vänta på någon dipp fram till release? eller kommer den fortsätta att tuffa på uppåt?
    En vinst är ju ingen vinst innan man säljer.
    Har lite dålig koll på spelaktier men helt klart spännande case.
    Blev många frågor nu.
    mvh

  6. Att det är VDbyte är nog riktigt illa för Starbreeze och det är konstigt att inte aktien sjunker mer på det. Johan har gjort ett hästjobb med Starbreeze och jag kan förstå att han nu vill sluta. Det har ju till viss del känts om det. Mikael har jobbat på Starbreeze ett år och vi får hoppas att han kommit in i jobbet ordentligt.

    Om Syndicate inte utannonseras på GDC kommer aktien garanterat sjunka tillbaka (kortsiktigt dock). Jag har dock så svårt att förstå varför aktien ska upp mer för att man får se ett gäng skärmdumpar. Vi måste verkligen få oberoende rapporter på om spelet verkar bra eller sunkigt för att det ska vara någon substans. Annars är det fullständig spekulation och det har jag gått bet på för ofta för att bry mig om.

    Sedan ska man veta att Starbreeze aktiekurs inte bygger fullständigt bygger på substans, utan det är cykler som är efter spelsläpp (och inte konjunktur som det brukar vara). Vi har en artikel här på Aktiefokus om Peter Lynchs investeringsfilosofi och den förklarar det bättre. :-) Men saken är den att allt bygger på att man hoppas på att få royalty och det gäller då att som investerare kunna uppskatta hur stort värde den kommer ha ifall man kan göra en aktieutdelning.

    Tillägg:
    FÖRSÄKRINGSAKTIEBOLAGET, AVANZA PENSION 80 425 225 10,7% står det på aktieägarlistan just nu. Det är väldigt många privatpersoner som spekulerar. Det här kommer att leda till ytterligare snabba kast upp och ned. Risken för tvära kas är med andra ord väldigt hög :-)

  7. Ok, jag kanske går ut starkt nu men jag måste bara sätta ner foten.

    Jag ser dagligen att folk på forum och att så många ”förstå-sig-påare” (martin du har koll på det mesta dock så ta inte åt dig personligen)alltid snackar skit om Unrealmotorn.

    Den är klart bland de bästa som finns på marknaden och inte alls uråldrad. Jag jobbar själv med den dagligen och det finns inga begränsningar för vad man kan göra med den så länge man har tillräcklig kunskap. Folk tror att allting sitter i motorn. Vilket är fel.

    Sen brukar man göra ganska fula jämförelser med gamla material ur unrealmotorn mot nya spelmotorer. Vilket också är helt skevt.

    Utöver det så är det en jättesmidig motor att komma igång med, så allt snack om att ”personalen måste bli varm i kläderna” med nya motorn är också ren bullshit. Material och partikeleditor är skitsmidig och finns oändlig med information för att lätt komma igång med dessa.

    Angående utgångsdatum på motorn så uppdaterar Unreal den mer frekvent än någon annan jag känner till och släppte nyligen FETA verktyg för iOS och handheld. Har några riktigt sköna demos för iOS dessutom som öppnar upp för eventuella framtida mobilspel…

    Kolla gärna själva:
    http://www.udk.com/

    Verktygen till motorn finns för övrigt gratis att tanka hem på samma sida, så ni kan pröva själva. Av samma anledning finns det grymt med kompetens ute i spelvärlden i just den här motorn.

  8. …Att sedan alla spel som är gjorda i samma motor ser likadana ut, och att man behöver använda sig av någon annan motor för att ”sticka” ut är ju bara befängt.

    Mirror’s Edge kom också ut med Ut3 motorn och den skiljer väl sig rätt fint ifrån andra spel i utseende?

    Bara för att nämna några andra spel som strax släpps med samma motor…
    Mass Effect 3, Gears of War 3, Silent Hill: Downpour osv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *