Peter Lynch är för många en välkänd investerare som tog över och drev en fond till att bli världens största. Den heter Magellan Fund och förvaltades av Peter under åren 1977 till 1990 och förutom att det blev världens största fond lyckades fonden nästan nå en värdeökning med ett snitt på 30 % per år. Det är garanterat få som har gjort samma fantastiska bedrift och dessutom under så pass lång tid. Jag har, sedan jag läste Oslagbara investeringar, blivit mycket inspirerad av Peter Lynch och det enkla tankesätt han har när det gäller aktier. Därför vill jag naturligtvis förmedla detta och förhoppningsvis även inspirera någon till att läsa hans två böcker.
Peter hade en fond som med tiden blev helt enormt stor och därför var han helt enkelt tvungen att ha en ordentlig bredd på portföljen. Fondregler hindrade honom att något innehav skulle ta för stor procentuell andel av fonden, eller i den underliggande aktien, vilket gav upphov till att han fick upp mot 2 000 olika aktier i sin fond, med bolag runt om i världen. Att då tänka sig hur många bolag han och hans medarbetare måste ha analyserat leder till att man nog kommer underfund med att han har en process som är väldigt kort och att göra en analys går väldigt fort.
Hitta bolag
Ett sätt att hitta bolag att analysera är att tänka igenom vilka produkter man använder och tycker om. Peters familj gillade att handla på Body Shop, så när familjen brände pengar på schampo så gjorde han en bolagsanalys och tjänade slutligen definitivt in alla shoppingbesök. På det här viset hävdar Peter att en småsparare hittar bolag före analytiker. Han påpekar också ofta att man ska investera i branscher man förstår och då främst de som man är verksam inom.
När det väl kom till branscher och liknande så gillar Peter riktigt tråkiga branscher. Skåne-Möllan, som det kommer att komma en analys av en vacker dag, producerar mjöl och det är så osexigt (samt att bolaget är så pass litet) att ingen analytiker tittar på dem, även om bolagets utveckling historiskt sett varit enormt imponerande. Den typen av bolag är det Peter tittar på och därför rekommenderar han bland annat begravningsbyråer, saneringsfirmor och sophantering. Dessutom finns det något som triggar honom ännu mer och det är om branschen i fråga krymper, men bolaget man analyserar växer. Då hävdar han att det finns uppenbara fördelar hos dem som inte konkurrenterna har.
Sedan gillar han att hacka på analytiker, för vem som har det fantastiska track record som Peter har skulle inte göra det? Om bolaget är tråkigt och lite avskyvärt så kommer ingen analytiker våga rekommendera det. Det är inte så kul att säga att man rekommenderar ett avfettningsföretag när det finns bolag som är ”det nya”. Peter tycker dock man ska undvika ”det ny”-bolag, bolag som ”kan” växa i all evighet samt bolag som är i en bransch med hög tillväxt. Vid hög tillväxt kommer det komma många konkurrenter och det blir prispress. Sista typen av bolag han inte rekommenderar är de som bara har en kund, för denna kunden kan diktera villkoren och företaget kan slås ut väldigt omgående.
Kategorisera bolag
För att veta hur bolag ska värderas delar Peter upp dem i sex olika kategorier. Det är för att man lättare ska kunna avgöra hur man ska värdera bolagen och veta när man ska köpa respektive sälja dem. Dock börjar vi med att förklara de olika kategorierna.
- Långsamt växande bolag brukar växa med 4 % per år och enda anledningen att ha dem är utifall de skulle ha bra utdelning. Peter avstår mer än gärna från den här kategorin av aktier.
- Trogna jättar betecknar han större bolag som är mogna. De brukar ha resultatförbättringar på max 12 % per år och genomsnittligt ett P/E-tal på 10-14. En fin anledning att ha dem är att de brukar klara lågkonjunkturer väl.
- Snabbväxande företag växer istället 20-25 % och det behöver inte vara en snabbväxande bransch utan den kan lika gärna vara väletablerad. Det finns en ordentlig uppsida i dessa bolag och konsten är att räkna ut när de slutar växa och vad man ska betala för tillväxten. Nedsidan är nämligen att snabbväxare brukar expandera underfinansierade eller så drabbas de av att tillväxten minskar och då straffar marknaden dem istället. Genomsnittligt P/E brukar vara mellan 14 och 20.
- Cykliska bolag är där försäljning och vinster stiger och sjunker på ett hyfsat regelbundet sätt. Vid utgången av en lågkonjunktur blomstrar de och vid högkonjunkturens slut faller de som stenar. Bil-, stål- och kemibranschen brukar räknas till denna kategori. Det man som investerare, enligt Peter, måste göra är att lära sig se tidiga tecken på minskad/ökad försäljning och inte blanda ihop trogna kämpar och cykliska bolag.
- Rekonstruktionsföretag är speciella och den svåraste kategorin att förstå sig på. Främst för att det finns många olika typer av rekonstruktioner. Ofta är risken för konkurs mycket hög, men det kan vara så att i vissa fall går staten i borgen för bolaget. Då får bolaget en annan trygghet. Några problem kan vara en sak som aldrig skulle kunna ske, faktiskt sker, men att de underbyggande affärerna går bra, det kan vara ett dotterbolag som går dåligt som man behöver kapa av. Peter rekommenderar dig dock att undvika bolag som har råkat ut för någon tragedi och där slutet är omöjligt att se.
- Sista kategorin är tillgångsföretag. Detta är bolag som har något värdefullt som marknaden inte upptäckt än. Det kan vara en kassa som är för lågt värderas eller möjligtvis fastigheter. Oftast är det dock bolag inom metall, olja, tidningar, TV-stationer, mediciner eller något bolag med ett stort förlustavdrag.
Kategorierna är ganska självklara men det handlar om att man ska köpa i rätt stund. Peter tycker att man kan bluffa med mycket, men slutligen kommer allt ned till vad som står på sista raden i resultaträkningen och det är självfallet vinsten. Det är själva knäckfrågan i om hur bolaget kommer att gå i framtiden och hur bolaget gått historiskt. Aktier värderas självfallet efter hur man tror att det kommer att gå i framtiden och därför gäller det att du räknar ut vad du tror är rimligt och korrigerar din uträkning om du märker något nytt. Börsen kanske sänker din aktie vid resultatsläpp, men om du finner att den är värd sitt pris kanske det är ett köptillfälle.
Det man bör göra är att kolla hur ett bolag tänker höja sin vinst. Detta rekommenderar Peter dig att göra genom att lyfta telefonen, presentera dig och ställa en fråga där du visar att du är påläst och genuint intresserad. Det finns fem olika sätt som ett företag kan presentera på hur de kommer att öka sin vinst. Minska kostnaderna, höja priserna, expandera till nya marknader, sälja mer på befintliga marknader eller rekonstruera företaget genom att sälja någon förlustverksamhet.
Att visa vinst är det mest grundläggande för ett bolag. Det är naturligtvis inte tillräckligt för att göra en investering i, utan det krävs mer. Därför använder Peter ett sätt, som tar så pass lite tid att han kunde sprida riskerna på 2 000 bolag. Det han gör är att berätta för sig själv om bolaget efter att han har läst på om det. Under två minuter och med en enkelhet att ett barn förstår det sammanfattar han vad bolaget gör och varför man ska köpa bolaget.
Långsamt växande bolag ska man ställa sig frågan om hur pass stabil utdelningen är. Cykliska akter ska man nämna affärsvillkoren, lagret och priserna. Tillgångsföretagen är hur pass mycket tillgångarna är värda. Rekonstruktionsbolag ska man gå igenom om de satt igång rekonstruktionen än och hur det går gentemot plan. Trogen kämpe ska fokusera på om det är ett lågt P/E-tal, om kursen gått upp eller inte samt om det går att öka produktionstakten. Slutligen snabbväxande företag ska man kolla upp var någonstans i världen de kan växa och hur de då ska göra.
Det finns även vissa nyckeltal man ska titta på i varje bolag
- Försäljningsandelen, hur stor del av omsättningen och vinsten står en produkt för?
- P/E-talet, när det är rätt på ett bolag är när vinsttillväxten i procent är densamma som P/E-talet. Alltså är ett bolag som har en vinsttillväxt på 20 % och bara P/E på 10 ett fynd.
- Likviditetssituationen, alltså hur stor del av bolaget är bara rena pengar? Följdfrågan man bör ställa sig är om bolaget gör något dumt med en för stor kassa.
- Skuldfaktorn ska helst bara vara25 % skulder emot eget kapital.
- Balansvärde: Är tillgångarna upptagna till rätt värde?
- Betalningsströmmarna, aktie som står i 20 och genererar pengar på 2 har ett förhållande på 1:10, vilket anses vara bra!
- Lager, växer det är det en varningssignal.
- Tillväxttakt, kan ett bolag upprätthålla samma tillväxt i 10 år? Hur upprätthåller man då tillväxten?
- Resultatet, jämför vinstmarginalerna mellan bolag i samma bransch. De med bäst marginal överlever längst ifall det blir dåliga tider. Ska du behålla ett bolag för all evighet ska du se till att bolaget har en hög vinstmarginal när du köper det.
Att köpa
Vet att det är mycket listor nu, men vi har bara några kvar. Nu är det den slutgiltiga checklistan vid köp.
- Aktier i allmänhet
- P/E-talet, ska helst vara lågt för branschen och för bolaget.
- Andel institutionellt ägande, ju mindre desto bättre.
- Köper insiders och köper bolaget tillbaka aktier?
- Har företaget en stark balansräkning?
- Långsamt växande företag
- Utdelningen, hur stor är den?
- Hur stor del av vinsten delas ut?
- Trogna kämpar
- Akta dig för divärrifieringar.
- Hur stor är företagets långsiktiga tillväxt och har man kunnat hålla den?
- Om du ska ha aktien för all evighet, kolla hur den har klarat historiska nedgångar.
- Cykliska bolag
- Ha utkik på lagret, samt förhållandet mellan utbud och efterfrågan. Ökar lagret, eller producerar man för lite för att inte kunna tillfredsställa efterfrågan?
- Förutse en krympande p/e-multipel över tiden när konjunkturen förbättras och cykeln tar slut (och de stora vinsterna kommer).
- Lär dig hur cykeln fungerar i bolaget. Brukar vara 3-4 år upp och 3-4 år ner.
- Snabbväxande företag
- Hur stor del av företagets vinst står den snabbväxande produkten för?
- Hur stor tillväxttakt av vinsten har det varit? Vid mer än 20-25 % brukar de inte kunna hantera tillväxten och därför ska det vara en varningsflagga.
- Har företaget upprepat sin framgång i fler städer och därmed bevisat att konceptet fungerar?
- Har företaget plats att växa? Marknaden, är den inte mättad?
- P/E-tal i närheten av vinsttillväxten?
- Ökar eller minskar expansionstakten?
- Äger institutioner större bitar av bolaget? Om ja, ett stort minus i protokollet.
- Rekonstruktionsföretag
- Hur är likviditeten i bolaget och hur mycket av det är skulder? Kommer bolaget överleva en plundring av sina fordringsägare?
- Hur länge kommer bolaget överleva utan att visa vinst?
- Hur ska bolaget rekonstrueras? Ska eventuella avdelningar säljas?
- Håller försäljningen på att öka?
- Tillgångsföretag
- Vad är värdet på tillgångarna? Finns det några dolda tillgångar?
- Hur stora skulder måste man dra av från tillgångarna?
- Drar företaget på sig nya skulder?
- Finns det någon, liknande aktieaktivist som Christer Gardell, som kan belysa de dolda värden?
Att sälja
Peter är inte någon som föreslår att man ska behålla aktier i all evighet. Man ska dock inte sälja med anledningen att aktien har gått upp ordentligt, så länge nyckeltalen ser bra ut. Att sälja vinnarna och behålla förlorarna i en aktieportfölj ser Peter som att man drar upp blommorna i en rabatt för att vattna ogräset. När det gäller att sälja vet man ifall man kan bolaget väl, fast självklart finns det ytterligare en lång lista!
- Långsamt växande företag
- Ifall bolaget börjar divärrifiera sig.
- Ifall man minskar forskning och utveckling.
- Då man förlorat marknadsandelar två år i rad.
- När uppköp försämrar balansräkningen.
- Vid en uppgång på 30-50 % och/eller när nyckeltalen blivit sämre.
- Trogen kämpe
- Vid högt P/E emot direkta konkurrenter.
- Ingen i styrelsen och ledningen har köpt aktier senaste året.
- Tillväxten bromsats och man håller uppe vinsten med hårda kostnadsnedskärningar.
- Stor division som bidrar med 25% av vinsten hotas av en lågkonjunktur.
- Cykliska bolag
- Om folk säljer innan cykeln är slut för att inte vara sist ut.
- Kostnaderna börjar att öka.
- Befintliga anläggningar går med full kapacitet och bolaget fysiskt bygger ut anläggningarna. De borde kunna modernisera!
- Det som fick dig att köpa bolaget i senaste nedgången bör också kunna få dig att sälja vi uppgången.
- Nya konkurrenter är besvärliga för cykliska bolag då de pressar priserna hårt för att komma in på marknaden.
- Efterfrågan på slutprodukten mattas.
- Snabbväxande företag
- När försäljning i de gamla butikerna går ned med 3 % senaste kvartalet.
- Ifall nyetableringen inte går fullt så bra.
- P/E 7-10 över tillväxttakten.
- Chefer hoppar av för att gå till konkurrenterna.
- Rekonstruktionsföretag
- När det är rekonstruerat och blivit sitt gamla jag för det ska då bedömas enligt den nya kategorin man hamnat i.
- Skulderna som minskat plötsligt ökar igen.
- Lagret växer ännu mer än försäljningen.
- P/E för högt emot en riktig framtidsutsikt.
- Tillgångsföretag
- När bolaget köps upp.
- Inget bolag är för stort för att köpas upp.
- Om bolaget ska divärrifiera sig.
- Om en del av bolaget säljs under det priset man tror var värdet på den delen.
- Institutionerna ökar sin ägarandel.
Avslutningsvis
Sammanfattningsvis vill jag bara skriva ner lite egna åsikter om Peter Lynchs metod. Jag gillar, precis som alla människor, enkelhet och jag tror man vid ett första ögonkast huvudsakligen kan bedöma om något är bra eller dåligt. Därför tilltalade den här metoden mig direkt och jag har försökt tillämpa den på det ägandet jag har. Problemet är dock att jag inte har tid att sätta mig in i tillräckligt många bolag för att känna en trygghet att jag köper ett riktigt bra bolag. När jag inte gjort min hemläxa ordentligt så har jag gått på nitar, främst i Starbreeze som jag klumpigt nog kategoriserade fel.
Där hade jag fokuserat på att man har ett ordentligt förlustavdrag som är värt en hel del emot bolagsvärdet. Det här har Starbreeze inte tagit med i balansräkningen och jag tror många investerare har översett detta. Tyvärr hade jag inte lagt samma fokus på att kursen är ordentligt spikformad i samband med varje spelsläpp. Nuförtiden ser jag aktien som ”cyklisk efter spelsläpp” och för att veta vad bolaget är värt bör man ha koll på hur stor vinsten blir vid en eventuell royalty och då kommer förlustavdraget in.
De övriga bolagen som vi har analyserat hittills är Fortum och Hafslund, där Fortum definitivt räknas som en stabil jätte. Förenklat sett har Fortum en stor del av sin försäljning till hushåll och privatpersoner konsumerar inte speciellt mycket mindre el i lågkonjunkturer. Däremot varierar Fortums vinster eftersom priset på el sätts av sista sålda kilowatten och därför spelar industrins konsumtion in.
Hafslunds elproducerande bit kan man definitivt kategorisera som stabil jätte, men de har ett så pass stort innehåll i REC att jag tror man måste klassificera dem som cykliska. REC är ett verkstadsbolag och inom att bygga solceller har det varit en bubbla. Dock är historiken lite för kort för att jag ska känna en fullständig trygghet i mitt antagande.
Den slutgiltiga känslan blir att man behöver verkligen kunna marknaden och lista upp riskerna. De flesta smällarna ett bolag kan få, uppstår troligtvis också. Därför är det viktigt att värdera riskerna rätt. Peter skrev ”Oslagbara investeringar” först och därefter ”Mina bästa investeringar” där han listar utfallet. Det som är intressant med dem är hur några få bolag fick hans fond att gå riktigt bra. Därför är det inte att sprida riskerna som är budskapet, utan att köpa rätt bolag. Hittar du många bra bolag, köp allesammans, men hittar du bara ett, är det kanske precis det som räcker.
Jag kommer fortsätta med den här metoden. Den är så tydlig på om det är ett bra bolag eller inte, att det inte finns någon anledning till att förkasta den. Det har dessutom inte dykt upp något som jag funnit bättre och lättare att ta till mig. Hur det går får framtiden visa!
Du skrev den här artikeln för snart tre år sen. Har du haft skäl att byta metod?
Philip: Jag använder den till viss del. Problemet för mig är att jag har inte alls tid med att varken analysera aktier eller blogga för jobbet tar all min tid. Peter Lynch-analysen gör jag dock innan jag köper ett bolag. Har lite mer data jag kollar på också. Som en bonus kan du kolla in mallen jag använder (https://dl.dropbox.com/u/1445988/%21Peter%20Lynch-analys%20template.xlsx). Den är inte vacker, men den fungerar och sammanfattar Peters ganska luddiga teori bra!
Stort tack! Trist att tiden inte räcker till. Av den här artikeln att döma verkar det vara en riktigt stor förlust för bloggen.
Tack Philip! (Kenny förser dock Aktiefokus med mycket bra material) :)
Strålande blogg! Jag undrar lite samma sak som tidigare person, Har ni som skriver bloggen ändrat metoder något eller använder ni er av graham samt peters metoder mest?
Skulle ni kunna rekommendera någon annan metod likaväl? samt kan ni tipsa om någon bra litteratur om man vill öka sin förståelse för ekonomi, analyser mm?
/Daniel
Tack Daniel!
Att sätta ett värde på en aktie är det absolut svåraste och det har blivit som så att jag Martin gillar Peter Lynchs filosofi och Kenny gillar mer Grahams. Det betyder dock inte att vi alltid följer dem, utan jag tror våra bästa investeringar har varit i bolag som vi båda två tycker om. Ska man vara helt ärlig har Kenny ett mer kvinnlig investeringstänk och mitt är mer manligt. Med det menar jag att det är jag som går på nitar som Northland & Dannemora, men hittar också bolag som G5 Entertainment (undra när jag kommer att få äta upp det). Kennys portfölj tickar mer stadigt uppåt.
När det gäller böcker tycker jag att grundläggande redovisning är bra att kunna och jag har fördelen med att jobba med det. Kenny har skrivit många inlägg där hans ingenjörskunskap snarare kommer upp. Sedan när det gäller för att få inspiration och liknande så tycker jag Peter Lynchs böcker är kul och lättlästa (men svårpraktiserade) och jag tror Kenny skulle säga Intelligent Investor (fast den är tråkig och tungläst). Du kan läsa mer om det i toppen av sidan på ”analysmetod”. Med andra ord, du kommer hitta det du gillar och allt är egentligen rätt, så länge du tjänar pengar :-)
Daniel,
Jag lär nog skriva ett inlägg som svar på din fråga så småningom, för nog har metoden både utvecklats och ändrats. Vi har egentligen inte skrivit så mycket om våra egna aktieportföljer (med enstaka undantag) men utvecklingen för min del har gått från att inte ha en aning om vad jag håller på med 2009-2010 till att ha börjat använda en tydlig strategi från ungefär 2011 fram till nu. Jag är fortfarande för spretig och gör för mycket dumt, men saker och ting börjar falla på plats (tror och hoppas jag).
För min del har Graham aldrig varit något jag har följt till punkt och pricka, men det är ändå en stor inspirationskälla vilket framgår tydligt från inlägg på bloggen. På sistone har jag också funderat mycket kring ekonomiska vallgravar sedan jag läste boken ”The five rules for successful stock investing” (som det finns ett inlägg om någonstans) och det är mer Buffett än Graham.
Sedan finns det ju en guru till, Philip Fisher, vars bok ”Common stocks and uncommon profits” jag har läst och har ett halvfärdigt inlägg om men som aldrig blir klart. Jag begriper inte riktigt storheten i Fisher, men det kanske du gör, så det kan vara ytterligare ett tips :-)