Årsstämman
Jag, Martin, åkte upp till Uppsala för att delta på årsstämman. Det var en lugn tillställning i ett litet konferensrum. Ni finner en kommuniké från årsstämman att läsa på Starbreeze.com. Nedan kommer jag även diskutera och informera om Starbreezes VD Johan Kristianssons presentation som också finns på Starbreeze.com.
Vi som satt i lokalen representerade drygt 36 miljoner aktier, vilket är endast 10 % av alla aktier. Ifall 50-60 aktieägare går ihop kan man påverka markant. Detta är värt att tänka på ifall man inte gillar inriktningen Starbreeze har i dagsläget eller om man som jag ser det som en hotbild att små grupper kan ändra inriktningen drastiskt. Jag vill därför uppmana alla aktieägare att nästa år överlåta rösträtten till någon betrodd person. Gillar man dagens inriktning finns alltid Patrik Kärkkäinen, styrelseledamot i Starbreeze, som ett bra alternativ.
Stämman flöt på fint och det var två diskussioner som det hettade till om. Den ena var en diskussion om kassan och den andra var om terminerna som orsakade en förlust.
Presentation från VD
Nedan finner ni det jag bedömer intressant som inte stod i presentationen.
Finanskrisen har drabbat dataspelsbranschen och bland förläggarna visar bara Activision bra siffror (genom World of Warcraft och Call of Duty), även om deras aktiekurs har tagit stryk. Ungefär 10-20 utvecklare, däribland Starbreeze, visar också svarta siffror, medan ungefär 100 utvecklare kämpar för sin överlevnad. Utifrån detta tuffa klimat är utvecklingen på Starbreeze mycket god, enligt VD.
VD gick igenom varför EA är en riktigt bra förläggare och att man uppnått ett av målen, att göra spel med ledande förläggare. Högre upp i kedjan kan man inte komma, enligt honom, än att ha två projekt med EA och vara en så kallad ”EA Partner”. Det är verkligen bara toppskiktet av utvecklare som är detta. VD hävdade att genom en bra förläggare får man royalty på spelen, vilket är hur en spelutvecklare uppnår de stora vinsterna. Att ha en marginal på över 10 % på själva utvecklingen sticker i ögonen på förläggaren och är inte rimligt.
Han sade även att det är viktigt med en stark dollar för att Starbreeze ska generera bra resultat. Det har bildats ett pris i USD per manmånad inom branschen och det måste Starbreeze måste anpassa sig efter. För att minska valutarisken är Bourne-projektet i SEK och dessutom har man valutasäkrat via inbäddade terminer i completion bond-avtalet som finansierar Project Redlime.
Diskussion om kassan
Det lyftes att kassan var välfylld och det egna kapitalet var högt. Kassan har till stor del varit placerad i statsobligationer p.g.a. att styrelseordföranden trodde/tror att flertalet banker kommer gå under. Därför är finansnettot så pass dåligt. Det som dock lyftes var att Starbreeze har rejäla förskott. VD har meddelat att kassan kommer sjunka rejält och faktum är styrelseordföranden förklarade att nettokassan är 20 miljoner. Det är inte mycket att dela ut och då blev det ganska självklart för alla närvarande att inget ska delas ut än.
Övriga kommentarer av värde
Alla räntor som uppkommer p.g.a. completion bond står EA för. Man lägger dock ut pengar åt EA. När det gäller terminerna i completion bond-avtalet, hävdade revisorn, att de kommer att visa sig neutrala på lång sikt. Jag tror inte det gick upp för någon hur det hänger ihop och jag förstår det fortfarande inte. Vet någon hur de fungerar, kan du väl kommentera inlägget?
Det sades att man löpande pratar med förläggare, men styrelseordföranden tycker att bästa tidpunkten för att teckna ett kontrakt är när man inte behöver göra så. Det som var intressant när den kommentaren kom från styrelseordföranden var att han tog över från VD och kallade honom för blygsam. Det kändes allmänt lite lustigt, eftersom det är VD som har kontakten med förläggarna.
Det togs upp lite snabbt att det finns rörliga löner till VD och styrelsen har inget emot dessa eftersom de är kopplade till att verksamheten går bra. Lönen för räkenskapsåret uppgick till 1 536 TSEK, från 1 128 TSEK året innan. Pension på 310 TSEK för båda åren betalades också ut. Ingen hade några som helst synpunkter på detta, utan det kändes rimligt och under kontroll.
När nästa spel kommer får ingen som vet berätta, men VD sade som så att man börjar PR-arbetet ungefär ett år innan släpp och utifrån detta får vi dra våra egna slutsatser.
Angående att personalen hade vuxit sade man att det inte bara växer för sakens skull. Man växer för att man nästan har för mycket att göra, man vill göra ett bättre spel och det finns mycket kvalificerad personal på marknaden. Det lät dock som att man fortsättningsvis inte kommer att växa.
Kommentarer på kvartalsrapporten
Rent generellt tänkte jag och Kenny undvika att bedöma företag på kvartalsrapporter, eftersom vi generellt anser att det är för kortsiktigt. Det är i vår värld en självklarhet att företag har dåliga och bra kvartal, men i Starbreeze är den generella risken hög (vi anser att risk är till stor del att man inte vet tillräckligt mycket) och därför lyfts det viktigaste ur Starbreezes senaste rapport.
Företaget växer
Starbreeze har ökat antalet anställda till 114 stycken. Den här tillväxten på antalet anställda hävdar företaget behövs för att säkerställa spelets kvalité (Starbreeze har benämnt det med ordet ”höja”). Man säger sig också uppleva högre ställda krav från förläggaren.
Personalökningen har givit upphov till att man i dagsläget har en minimal marginal på 3 % (enligt rapporten) och personligen tror jag att den försvinner helt med lönerevisioner under nästa år. Det här är verkligen synd eftersom man tidigare har kunnat visa fina marginaler på utvecklingen.
Jag tror, baserat på skrivningen i årsrapporten och det generella intrycket från VD på stämman, att man är rädda för att kontrakten ska sägas upp med EA. Att då anställa några till och ta bort vinstmarginalen är ett litet pris emot att behöva säga upp hälften av alla anställda omgående. Risknivån har höjts, den saken är klar.
Kommande spel
Min spekulation fortsätter om vilket av spelen det är man kommer att släppa först och jag har bestämt mig att jag tror man släpper Redlime först. Det finns ett antal faktorer som pekar på detta.
Starbreeze säger sig att man väntar en mindre konkurrens när man väl släpper spelet, vilket bör betyda att man kommer släppa spelet under hösten 2010, eftersom den kända konkurrensen för första halvåret 2010 är stenhård. Då kommer man ha utvecklat på Redlime i mer än tre år och därför känns det spontant som att det är just det som kommer att släppas. Den långa utvecklingstiden förklarar även varför det här var det största projektet man någonsin fått.
Starbreeze gick även ut med informationen om att det är Redlime som finansieras vidare med hjälp av Completion bond-avtal. Det som dock inte alls förklaras är varför man på ett spel som bara har ett års utvecklingstid kvar gör en ny finansieringsform. Borde det inte varit lämpligare att göra det på Bourneprojektet?
Det som också är intressant är att lånet som man tog för completion bond-avtalet var på 2,2 MUSD. Om man spekulerar att budgeten på spelet var 20 MUSD och utvecklingstiden på 36 månader, kommer de pengarna bara räcka tre månader. Det jag tror är att man kommer ta upprepade lån per kvartal och på så vis kan man inte kan se hur många kvartal som är kvar av utvecklingstiden. Sedan kommer fordringarna att öka i samma takt som lånen eftersom man får intäkter för det man utvecklar. Sista som kommer ske när spelet är klart är att man kvittar skulderna och fordringarna samt att terminerna i avtalet kommer neutraliseras.
Så för att sammanfatta diskussionen tror jag att min teori i analysen om att Bourne ska släppas före Redlime är felaktig. Däremot tror jag att Starbreeze kommer släppa ett Redlime under slutet av Q3, början av Q4 2010 (inför julhandeln) och man kommer kunna utannonsera det under första halvan av Q1. Bourne är inte ett lika stort projekt så rimligt är ett spelsläpp under Q2-Q3 2011. Detta passar även in för att förbereda inför, eller i samband med, att man släpper en ny Bourne-film. Att Redlime ska få en royalty tycker jag är tveksamt (för under julen brukar det vara hård konkurrens), men det blir lättare att bedöma vid utannonseringen av lanseringsdatumet eftersom man då kan bedöma konkurrensen i spelhyllorna.
Valutarisken har återkommit temporärt
Rapporten innehöll ytterligare en sak av intresse. Starbreezes resultat är återigen känsligt för valutafluktueringar genom completion bond-avtalet. Ett enkelt sätt att förklara risken på är att man genom en termin satte ett bestämt pris på vad man kommer få betala tillbaka i svenska kronor. Dollarn har sedan försvagats, vilket medför att man har fått betala mer jämfört med om man inte hade valutasäkrat. Enligt IFRS måste denna termin tas upp till marknadsvärde i rapporten och därför kommer vi få se en del liknande vinster och förluster p.g.a. det här upplägget.
Sammanfattning
Det en pessimist ser är att man som aktieägare nu måste förvänta sig en royalty för att tycka Starbreeze är attraktivt, eftersom man inte kommer visa vinst under kommande året. Man tror också att företaget växer för mycket och man håller inte med om att konkurrensen har minskat bara för att dåliga titlar på marknaden har avbrutits i förväg. Man ser även det som ett problem att Starbreeze inte kan kommunicera mer och att informationen är knapphändig.
Det man som optimist tänker är att Starbreeze har visat upp mycket positivt senaste åren och det går åt rätt håll. Att informationen från företaget varit dåligt är som vanligt, så det bör man ha räknat in. Att kostnadsmassan ökar i detta skede är positivt inför nästa generations spel då den övergången blir lättare. Man tror också på företagsledningens uttalande att konkurrensen kommer vara lägre, spelen man utvecklar kommer bli bättre och att chansen till royalty är god.
Personligen är jag mindre optimistisk sedan årsrapporten. Jag hade inte väntat mig att de skulle anställa så pass många fler. Om Starbreeze vid nästa rapport vuxit ytterligare kommer vibbarna av Grin och att expandera för fort och då kommer jag inte sova så gott som jag gör idag. Troligtvis kommer det kännas bättre igen när vi vet att första spelet kommer att släppas och man kan jämföra med övriga spel som är utannonserade. Innan dess sänker jag min riktkurs till 35 öre eftersom risken har ökat och marginalerna försvunnit.